První mapa hvězdné oblohy v podání observatoře Gaia

Mapa s miliardou hvězd observatoře Gaia slibuje velké poklady

14/09/2016 338 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Ve středu 14. září byl publikovaný první katalog obsahující více než miliardu hvězd, který pořídila observatoř ESA Gaia. Jde o největší kdy publikovaný celooblohový katalog vesmírných objektů.

Na své cestě za vytvořením nejdetailnější trojrozměrné kdy vytvořené mapy naší Mléčné dráhy, určila observatoř Gaia přesnou pozici a jasnost více než 1142 miliónů hvězd.

Jako „ochutnávka“ mnohem bohatšího katalogu, který přijde v nejbližší budoucnosti, tak dnešní vydání obsahuje také vzdálenosti a pohyby na obloze pro více než dva milióny hvězd.

„Gaia je v první linii astrometrie, neboť mapuje oblohu s přesností, jaká dosud nikdy nebyla dosažena,“ uvádí ředitel ESA pro vědu Alvaro Giménez.

Gaia vytváří mapu hvězd v Mléčné dráze

„Dnešní vydání katalogu dovoluje získat první představu o úžasných datech, která na nás čekají a která revolučním způsobem změní chápání toho, jak jsou hvězdy rozložené a jak se pohybují po naší galaxii.“

Observatoř Gaia, která byla vypuštěna do vesmíru před tisíci dny, začala svoji vědeckou práci v červenci 2014. První vydaný katalog je pak založený na datech získaných v prvních čtrnácti měsících skenování oblohy, tedy do září 2015.

„Překrásná právě publikovaná mapa ukazuje hustotu hvězd zaznamenanou observatoří Gaia na celé obloze. Zároveň potvrzuje, že během prvního roku provozu získala úžasná data,“ komentuje projektový vědec mise Gaia v ESA Timo Prusti.