Sledování cyklónů

Nosná raketa Vega vynese „větrnou“ misi ESA

07/09/2016 212 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Ve středu 7. září 2016 podepsaly ESA a Arianespace kontrakt, který zajistil nosnou raketu pro družici Aeolus. Po tomto mezníku je zase o krůček blíže lepší pochopení mechanismu fungování větru na Zemi.

Kontrakt v hodnotě 32,57 mil. eur byl podepsaný v ústředí ESA v Paříži. Signovali jej ředitel ESA pro programy dálkového průzkumu Země Josef Aschbacher a generální ředitel společnosti Arianespace Stéphane Israël.

Při této příležitosti uvedl Josef Aschbacher: „Mise Aeolus se sice potýká s celou řadou technických výzev, ovšem největší z nich už máme vyřešené a můžeme se tak těšit na start pomocí rakety Vega z kosmodromu ve Francouzské Guayaně před koncem roku 2017.“

Družice Aeolus bude vybavena průkopnickými ultrafialovými lasery, které se nikdy dříve nevydaly do vesmíru. Ty budou mít za úkol „rozporcovat“ větry na celém světě a společně s tím sbírat také informace o aerosolech a oblačnosti.

Kontrakt na vypuštění mise Aeolus

Díky těmto datům výrazně pokročí nejen naše znalosti dynamiky atmosféry, ale také se zlepší dostupnost informací pro zpřesnění předpovídání počasí.

Satelit Aeolus je součástí série Earth Explorer, která je vyvíjena pro lepší pochopení toho, jak Země funguje a jaký vliv má na její delikátní vyvážení lidská aktivita.

Zatímco samotná mise reaguje na potřeby vědecké komunity, z technického hlediska demonstruje špičkovou technologii pro příští mise pozorování Země a pro budoucí aplikace v oblasti dálkového průzkumu Země.

Aerolus bude první družicí, která získá profily větrných proudů v globálním měřítku. Aby toho mohlo být dosaženo, nese jeden z nejúžasnějších kusů kdy vyvinuté kosmické technologie: větrný „lidar“ (laserovou formu radaru) Aladin.

Po několikaletém vývoji je tento špičkový hardware obsahující dva silné lasery, velký teleskop a velmi citlivé přijímače dokončený.

Přístroj Aladin se připojuje k družici Aeolus

Laser generuje ultrafialový paprsek, který míří směrem k Zemi. Ten se pak odráží od molekul vzduchu a malých částic jako je prach, led a kapičky vody v atmosféře. Zlomek světla odraženého zpět ke družici je následně zachycený teleskopem přístroje Aladin a změřena.

Pohyb molekul vzduchu, částic nebo kapiček vede k tomu, že odražené světlo nepatrně mění svoji frekvenci. Srovnáním frekvencí „vrácených“ z různých výšek s těmi, které původně vyslal laser, může být stanoven směr větru v atmosféře pod družicí.

Navzdory mnohým zdržením při vývoji přístroje ukázaly stávající testy, že Aladin je plně připravený na plnění náročných úkolů ležících před ním.

Poté, co byly vyřešeny vývojové problémy, tak mohli zahájit technici ve firmě Airbus Defence and Space v britském Stevenage instalaci přístroje na družici. Jakmile bude satelit Aeolus kompletní a důkladně otestovaný, bude připravený k dopravě na evropský kosmodrom ve Francouzské Guayaně.

Nosná raketa může dopravit na nízkou oběžnou dráhu satelity o hmotnosti o 300 až 1500 kg. První družice dálkového průzkumu Země Sentinel-2A byla vynesena na oběžnou dráhu raketou Vega v roce 2015.