Perfektní rajčata zásluhou mise k Marsu

12/04/2018 193 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Až budete příště jíst rajčata nebo sladké papriky, dobře si je prohlédněte. Je totiž docela solidní šance, že za svůj zdravý vzhled vděčí jednomu z projevů bývalého prezidenta USA Baracka Obamy a výzkumu ESA, který se zabýval vysláním lidí na dlouhé kosmické mise.

Nizozemská firmy Groen Agro Control se inspirovala výzvou Baracka Obamy v roce 2010 k pilotovaným výpravám na Mars, a tak začala studovat nejlepší způsoby, jak oplodňovat a pěstovat rostliny ve vesmíru. A také, zdali by to nemohlo vést ke zlepšení růstu rostlin na Zemi.

„Ve vesmíru můžete hnojit rostliny pouze s pomocí minerálů, které vezmete s sebou. Ale i tak chcete vypěstovat co nejlepší úrodu,“ vysvětluje Lex de Boer z firmy Groen Agro Control.

„Ideálně můžete použít vodu odpařovanou z rostlin jako zdroj pitné vody, a to s minimálním množstvím čištění. Což znamená, že musíte aplikovat každou dávku minerálů velmi opatrně, aby jí co nejméně skončilo v uvolňované vodě.“

Výzkum v Groen Agro Control

Setkání s týmem ESA také inspirovalo společnost v jejím výzkumu při vývoji chytrého zařízení, které pomáhá zahradníkům hnojit lépe i na Zemi.

Projekt ESA MELSSA (Micro-Ecological Life Support System Alternative) se zaměřil na „uzavřený“ systém zajištění životních podmínek, v němž je vše znovu použito a recyklováno, aby byly co nejlépe zajištěny potřeby lidí na dlouhých misích na Měsíc a Mars. Takže například organický odpad a oxid uhličitý by měl být kompletně převedený na kyslík, vodu a potraviny.

Firma vybudovala uzavřený systém, ve kterém rostliny rajčat a pepře dostávaly dávky 16 různých minerálů. Následně sledovala, jak příjem jednotlivých minerálů koreloval s růstem.

Společnost pak vyvinula schéma pro zahradníky, které bylo na těchto experimentech založeno: pěstování rostlin v uzavřeném a dobře řízeném prostředí, které připomínalo vesmír. Cílem schématu bylo maximalizovat růst rostlin, a to skrze velmi rozumné používání hnojiv.

Přesné dávkování minerálů

Ve službě nyní nabízené pěstitelům jsou každý týden odebírané vzorky používaného hnojiva, stejně jako tekutiny, která se odpařuje. Schéma je vyvinuté pro rajčata, papriky, okurky, lilek, ale také růže nebo gerbery.

Tyto jsou pak analyzovány v laboratoři a výsledky jsou poslané zpět pěstitelům s doporučeními, jaké změny by měli udělat v každém z 16 minerálů dodávaných rostlinám.

Za méně než jednu sezóny bylo ve zkušebním provozu dosaženo pozitivních výsledků při pěstování oranžových paprik.