Přeletový stupeň je připravený na testy

Přeletový stupeň mise ExoMars se připravuje na závěrečné testy

05/04/2019 384 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Přeletový stupeň, který dopraví rover mise ExoMars a povrchovou vědeckou platformu ze Země k Marsu, dorazil do Itálie, aby zde prošel finálními přípravami na integraci.

Modul, společně s podpůrným pozemním vybavením, byl 2. dubna přemístěný z firmy OHB System v německých Brémách do továrny Thales Alenia Space v italském Turíně.

Mise je druhou v rámci společného programu ESA a Roskosmosu ExoMars, který zkoumá, zdali někdy v minulosti existoval život na Marsu.

U Marsu už pracuje sonda TGO (Trace Gas Orbiter), která analyzuje atmosféru planety a mapuje její podpovrchovou vodu. Ta bude zároveň sloužit jako retranslační stanice pro následující misi, která má plánované datum startu v červenci 2020. V březnu 2021 pak má rover a povrchová vědecká plošina přistát na čtvrté planetě naší Sluneční soustavy.

Přeletový stupeň také bude umožňovat komunikaci mezi Zemí a sondou, stejně jako bude zajišťovat navigaci s pomocí hvězdných čidel a slunečních senzorů. Dále ponese pohonné látky nezbytné pro řízení polohy a manévrování díky šestnácti tryskovým motorům s tahem 20 N, které budou mít k dispozici 136 kg hydrazinu.

V průběhu zkoušek

Nedávno dorazila do Evropy z Ruska také přistávací plošina pojmenovaná Kazačok. Rover pojmenovaný Rosalind Franklinová je pak aktuálně vybavovaný vědeckými přístroji v továrně firmy Airbus v britském Stevenage.

„Jde o důležitý mezník, protože přeletový stupeň je ‘plavidlo’, které dopraví Rosalindu Franklinovou na Mars,“ neskrývá nadšení vedoucí týmů systémů sondy v ESA Thierry Blancquaert.

Během devítiměsíčního přeletu dopraví 800 kg těžký přeletový stupeň plošinu Kazačok a rover Rosalind spojené do jednoho dvoutunového přistávacího modulu, přičemž jim bude prostřednictvím panelů slunečních baterií zajišťovat elektrickou energii.

Sluneční baterie budou generovat zhruba 2 kW energie, přičemž 400 W z toho bude mít k dispozici přistávací modul. Energie bude uložená v akumulátoru o hmotnosti 24,4 kg.

„Během cesty k Marsu bude přeletový stupeň poskytovat všechny zdroje pro přistávací modul a rover,“ vysvětluje inženýr systémů sondy ExoMars v ESA Stéphane Langlois.

„Během příletu ke čtvrté planetě Sluneční soustavy hraje přeletový stupeň kritickou roli, která zaručuje, že přistávací modul dorazí do cíle v nejlepší možné kondici, která je podmínkou úspěšného vstupu do atmosféry planety.“

Oddělení přistávací části mise ExoMars od přeletového stupně

Telemetrie a data budou ukládány a vysílány skrze palubní počítač umístěný v přistávacím modulu.

Přistávací modul, který sám o sobě není schopen generovat jakoukoliv energii během startu a přeletu k cíli, se od přeletového stupně oddělí krátce před vstupem do atmosféry Marsu. Jeho úkolem je bezpečně dopravit na povrch planety vědeckou plošinu a rover, zatímco nyní již nepotřebný přeletový stupeň shoří v atmosféře.

V nadcházejících měsících bude přeletový stupeň spojený s přistávacím modulem.

Výsledná sestava pak projde celou řadou dalších zkoušek, které mají prověřit jejich plnou připravenost na cestu do kosmického prostředí.

„Jsme nadšení z toho, že konečně vidíme všechny komponenty spojovat se v jeden celek a už nyní se těšíme na další fáze testování, které nás čekají před startem v příštím roce,“ uzavírá vedoucí týmu ExoMars v ESA François Spoto.