Sonda JUICE

Příprava na misi ESA k Jupiteru

17/07/2015 278 views 4 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Firma Airbus Defence & Space z Francie byla vybrána jako hlavní průmyslový kontraktor pro výrobu mise ESA Juice k Jupiteru a jeho ledovým měsícům.

Průmyslový politický výbor (Industrial Policy Committee) odsouhlasil udělení kontraktu za 350,8 mil. eur. Až budou dojednány detaily kontraktu, bude na konci tohoto měsíce zahájena výroba. K formálnímu podpisu kontraktu dojde na konci léta.

Kontrakt pokrývá průmyslové aktivity týkající se návrhu, vývoje, integrace, testování, předstartovní kampaně a přejímky zařízení ve vesmíru. Vypuštění pomocí nosiče Ariane 5 není součástí kontraktu a bude zajištěno později přímo se společností Arianespace.

Sonda bude sestavena ve francouzském Toulouse. Ovšem krom toho bude do projektu první evropské sondy k největší planetě naší Sluneční soustavy zapojeno ještě mnoho členských zemí ESA.

Sonda JUICE (JUpiter ICy moons Explorer) byla v květnu 2012 vybrána jako první mise třídy „Large“ v rámci programu ESA Kosmická vize 2015-25. Vypuštěna bude v roce 2022 a k Jupiteru dorazí v roce 2030.

Následujícího tři a půl roku bude sonda JUICE kroužit kolem gigantické planety, přičemž bude zkoumat její turbulentní atmosféru, silnou magnetosféru a řídkou řadu temných prstenců, stejně jako studovat ledové měsíce Ganymede, Europa a Callisto. Všechna tři tělesa o velikosti planet zřejmě disponují oceány kapalné vody pod svými ledovými krustami a mohou poskytnout klíčové stopy ke zjištění, zdali podobné ledové měsíce mohou mít potenciál být domovem obyvatelných prostředí.

Gravitační průlety kolem měsíců Callisto a Ganymede budou využity k tomu, aby došlo k úpravě trajektorie dráhy sondy. Dva průlety u měsíce Europa se zaměří na složení neledového materiálu na zmrzlém povrchu a na první podpovrchový průzkum ledového měsíce.

Gravitační pole měsíce Callisto bude zároveň využito ke zvýšení sklonu dráhy na téměř 30 stupňů, což nabídne příležitost k průzkumu polárních oblastí planety Jupiter. Časté průlety nad měsícem Callisto zase nabídnou unikátní příležitost pro průzkum měsíce a jeho bezprostředního okolí.

Mise vyvrcholí osmiměsíčním průletem nad měsíce Ganymede, což bude poprvé, kdy bude ledový měsíc zkoumaný přímo z oběžné dráhy sondou. Během tohoto období provede sonda JUICE detailní průzkum měsíce a jeho interakcí s okolním prostředím.

Sonda JUICE bude vybavena deseti špičkovými přístroji včetně kamer, spektrometrů a radaru schopného „vidět“ pod ledový příkrov, výškoměr, rádiové experimenty a senzory ke sledování magnetického pole a změněných částic v Jupiterově systému. Další experiment bude kombinovat data z telekomunikačního systému sondy a z pozemních přístrojů.

Vědecké vybavení sondy bylo odsouhlaseno vědeckým programovým výborem ESA v únoru 2013 a bude dodáno týmy ze šestnácti evropských zemí, USA a Japonska.