Karen Nybergová, Fjodor Jurčichin a Luca Parmitano

Příští stanice: vesmír

16/05/2013 2152 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Luca Parmitano dorazil na kosmodrom Bajkonur. To je jeho poslední pozemská zastávka před tím, než se 28. května vydá na Mezinárodní kosmickou stanici.

Jeho start v lodi Sojuz bude vyvrcholením více než dvouleté přípravy, během níž se Luca chystal na svoji misi v Rusku, Kanadě, Japonsku, Evropě a USA.

Luca Parmitano u Kremelské zdi

Luca Parmitano společně s dalšími členy posádky, kterými jsou ruský velitel Fjodor Jurčichin a americká astronautka Karen Nybergová, strávil několik posledních týdnů v Moskvě, kde absolvovali závěrečné zkoušky pro let v lodi Sojuz. Oficiální „letenky“ na stanici získali 10. května, když je státní komise prohlásila za plně připravené k letu.

Vzdálenost z Moskvy na Bajkonur je více než 2000 km, což je přibližně pětinásobek vzdálenosti, ve které se od Země pohybuje kosmická stanice. Loď Sojuz pak na ISS dorazí za necelých sedm hodin po startu, což bude jen o dvě hodiny více, než dnešní cesta na kosmodrom.

Posádka se ubytuje na několik posledních dní před startem v tradičním Hotelu Kosmonaut. Luca, Fjodor a Karen budou přitom v karanténě, aby bylo zaručeno, že na stanici nepřivezou nějaké nechtěné bakterie nebo viry. Jediní, kdo se s nimi budou moci setkat, budou rodinní příslušníci a vybraní členové pozemního personálu jako například lékaři.

Na stanici již dnes jsou a nové posily zde 29. května přivítají ruští kosmonauti Pavel Vinogradov a Alexander Misurkin společně s americkým kolegou Christopherem Cassidym.

Mise Volare, jak se let Lucy Parmitana nazývá, se koná na základě dohody s italskou kosmickou agenturou ASI. Nabitý program italského kosmonauta obsahuje vědecké experimenty stejně jako servisní činnost na ISS a také dvě kosmické vycházky, během nichž bude ve skafandru instalovat nové vybavení a demontovat experimenty.

ESA bude start živě přenášet 28. května od 20:00 h GMT (22:00 h středoevropského času). Aktuální informace o misi Volare pak bude přinášet její blog, který budou psát letoví ředitelé a Luca Parmitano osobně.

Odtud se posádka vydá na ISS: kosmodrom Bajkonur