Start laboratoře Spacelab-1 dne 28. listopadu 1983

Spacelab a třicet let kosmonautů ESA

28/11/2013 2525 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Před třiceti lety se první evropská laboratoř Spacelab vydala do vesmíru na palubě amerického raketoplánu. Letu se zúčastnil také první kosmonaut ESA Ulf Merbold, který tak zajistil vstup ESA do světa pilotovaných misí.

Posádka laboratoře Spacelab-1 jde na start

Devátá mise kosmického raketoplánu začala 28. listopadu 1983 v 11:00 h místního času startem z Kennedyho kosmického střediska na Floridě.

Šest astronautů pracovalo ve Spacelabu-1 ve dvou týmech po dvanáctihodinových směnách, díky čemuž zde probíhal nepřetržitý provoz. Uskutečnili přes 70 experimentů v oblasti fyziky Slunce, fyziky kosmické plazmy, pozorování Země, materiálových věd, technologií a věd o životě.

Po 166 obletech Země za pouhých deset dní se raketoplán Columbia vrátil zpět na Zemi 8. prosince.

Kosmická laboratoř

Ukládání Spacelabu-1 do nákladového prostoru raketoplánu (srpen 1983)

Spacelab byl společným podnikem mezi ESA a NASA, přičemž Evropa byla zodpovědná za financování, návrh a výrobu laboratoře a dodala nejen technologický model, první letový exemplář a pozemní vybavení, za což získala podíl z první společné mise.

Během přípravy na tuto misi vybraly členské země ESA v roce 1978 přesně 53 kandidátů. Z nich byli vybráni čtyři: Ulf Merbold z Německa, Wubbo Ockels z Nizozemí, Claude Nicollier ze Švýcarska a Franco Malerba z Itálie.

Pro první misi Spacelab byl nakonec vybraný Ulf Merbold, Wubbo Ockels se stal jeho náhradníkem. Wubbo Ockels se nakonec do vesmíru podíval na misi Spacelab-D1 v roce 1985.

Mezi roky 1983 a 98 letěly moduly Spacelab na raketoplánech 22krát, přičemž celkem strávily na oběžné dráze 244 dní. Na nich provedené pokusy zkoumaly možnosti mikrogravitačního výzkumu v mnoha oblastech a vedly například ke vzniku speciálních kovů využívaných dnes v chytrých telefonech a ukázaly směr výzkumu v oblastech léčení chronických svalových onemocnění.

Vývoj Spacelabu

Zásobovací loď Cygnus přilétá k ISS

Mnoho z vlastností laboratoře Spacelab žije dodnes ve formě hardware, který nám létá nad hlavami. Přetlakový trup vyvinutý pro Spacelab dnes využívají moduly Harmony a Tranquility na Mezinárodní kosmické stanici stejně jako k ní mířící zásobovací lodě: ATV (Automated Transfer Vehicle) od ESA a americká Cygnus.

Evropská laboratoř Columbus na ISS se pak přímo vyvinula ze Spacelabu. Ten totiž uvnitř využíval standardizované vědecké skříně: a tento úspěšný koncept byl následně adaptovaný pro všechny laboratorní moduly kosmické stanice.

Stejným způsobem, jakým přístroje ve Spacelabu obsluhovaly mezinárodní týmy kosmonautů, jsou realizovány dnešní experimenty na ISS. Jejich chod je zajišťovaný stálou posádkou stanice, v níž jsou pravidelně i evropští kosmonauti.

In the same way that Spacelab was operated by international teams of astronauts, so are today’s European experiments and laboratories on the Station. They are kept running and performing science by the Station’s permanent crew – which now includes European astronauts.