Trojrozměrný snímek asteroidu Šteins

Trojrozměrný snímek asteroidu Šteins

02/09/2013 5718 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Před pěti lety proletěla meziplanetární sonda ESA Rosetta, která je na cestě ke svému hlavnímu cíli, kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko, kolem asteroidu Šteins.

Tento snímek byl vytvořený z dat získaných sondou Rosetta během největšího přiblížení k pětikilometrovému asteroidu Šteins 5. září 2008 ve vzdálenosti 800 km.

Nejlepší je snímek prohlédnout si pomocí stereoskopických brýlí s červeno-zelenými nebo červeno-modrými filtry.

Na asteroidu je vidět zhruba čtyřicet dopadových kráterů včetně dvou velkých o průměru dva kilometry a hloubce 300 m na jeho „vrcholku“. Stejně tak je pozorovatelný řetěz několika menších kráterů, který se táhne od severního pólu (na snímku je na spodní straně) směrem k velkému kráteru.

Následně sonda Rosetta minula v červenci 2010 asteroid Lutetia a nyní je v hibernaci v hlubokém vesmíru. Ale koncem ledna 2014 bude probuzena a zahájí přípravy na přílet ke kometě 67P/Čurjumov–Gerasimenko, k němuž dojde o několik měsíců později.

Rosetta bude doprovázet kometu na její cestě kolem Slunce: poprvé tak budeme mít možnost pozorovat, jak se zmrzlá kometa mění díky ohřívání Sluncem.

Součástí mise je i výsadkový modul Philae, který v listopadu 2014 dosedne na kometární povrch: poprvé v historii kosmického průzkumu.

Komety jsou považovány za nejprimitivnější stavební bloky sluneční soustavy a pravděpodobně pomohly zanést na Zemi vodu, základní předpoklad pro to, aby se mohl vyvíjet život.

Studováním původu pevné a plynné složky komety pomůže sonda Rosetta vědcům poodhalit roušku tajemství týkající se vývoje sluneční soustavy.