Play
$video.data_map.short_description.content

Viking, drak a bůh bouří

30/03/2018 247 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Skandinávské mytologické příběhy jsou bohaté na fantastická stvoření a severský kosmonaut je připravený psát jejich novou kapitolu, když „kosmický viking“ Andreas Mogensen bude v nejbližších dnech sledovat přílet zásobovací lodi Dragon na Mezinárodní kosmickou stanici. Jejím nákladem bude (kromě jiného) špičkový lovec bouří.

Pro Andrease Mogensena všechno začalo jako zajímavý projekt během jeho návštěvy na kosmické stanici v roce 2015. Byl pověřený zachytit na kameru blesky generované elektrickými výboji v horních vrstvách atmosféry.

Experiment se jmenoval Thor podle boha bouří, blesků a hromů v severské mytologii. Andreas Mogensen ovšem objevil pulzující výtrysky energie z bouří – a právě to vedlo ke vzniku přístroje ASIM (Atmosphere-Space Interactions Monitor).

Ve středu 4. dubna má zásobovací loď Dragon dopravit toto zařízení na orbitální základnu. Ke startu přitom dojde o dva dny dříve:v pondělí, a to pomocí rakety Falcon 9 z mysu Canaveral na Floridě.

Velvyslanec na Zemi

Kosmonaut a capcom Andreas Mogensen

Andreas Mogensen bude osobně přítomen startu a následně bude hrát kritickou roli v Johnsonově kosmickém středisku NASA v Houstonu, kde bude hlavním spojařem („capcomem“ – jde o zkratku z anglického CAPsule COMmunicator – pozn. překladatele) během příletu a zachycení lodi Dragon.

V řídicím středisku bude Andreas Mogensen jedinou osobou, která bude moci hovořit přímo s kosmonauty na ISS.

Andreas Mogensen přitom bude vycházet při své práci z osobní zkušenosti s návštěvou kosmické stanice: „Dobře znám práci a potřeby posádky, stejně jako výzvy, kterým čelí, když se stane něco neobvyklého.“

Přílet lodi Dragon

Po dvoudenní pouti dorazí nákladní loď Dragon do bezprostřední blízkosti kosmické stanice, kde ji budou kosmonauti schopni zachytit pomocí 16 metrů dlouhého robotického manipulátoru a následně připojit ke komplexu.

Přístroj ASIM na laboratoři Columbus

Kosmonaut ESA strávil poslední dva měsíce výcvikem na přibližovací a setkávací procedury, a to společně s týmy řízení letu. „Cvičili jsme, jak se vypořádat s každým myslitelným problémem, který může nastat během příletu lodi.“

Jakmile bude umístěný na vnější konstrukci evropského laboratorního modulu Columbus, začne vědecký přístroj ASIM psát svoji vlastní kapitolu studia bouří.