Posádka na Bajkonuru.

Výzva pro média: sledujte start kosmonauta ESA Andrého Kuiperse

13/12/2011 201 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

PR 35 2011 - Kosmonaut ESA André Kuipers je připravený vydat se 21. prosince na Mezinárodní kosmickou stanici. Zveme proto zástupce médií, aby tuto událost sledovali živě skrze ESA TV, na webových stránkách ESA nebo se osobně zúčastnili některé mediální akce v Nizozemsku nebo Německu.

André Kuipers odstartuje na Mezinárodní kosmickou stanici k pětiměsíční výpravě PromISSe. Vzlet rakety Sojuz je plánovaný na 21. prosince ve 14:16 h středoevropského času (13:16 h GMT). Uskuteční se z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu.

Expedice PromISSe bude čtvrtým dlouhodobým evropským letem na ISS – a pro Andrého osobně půjde o druhou návštěvu této základny. K jeho úkolům bude během pětiměsíčního letu patřit řízení operací týkajících se evropské zásobovací družice ATV-3 Edoardo Amaldi. S jejím příletem ke stanici se počítá v březnu příštího roku.

Stejně tak ovšem bude zapojený i do připojování nových amerických nákladních lodí Cygnus a Dragon, které mají své premiérové demonstrační mise uskutečnit během jeho pobytu na stanici.

André Kuipers také provede rozsáhlou sérii vědeckých experimentů a má připravený rozsáhlý vzdělávací program. V obou případech přitom bude těžit ze svých předchozích zkušeností – před příchodem do oddílu kosmonautů býval lékařem.

Pro další informace o André Kuipersovi a jeho misi PromISSe navštivte stránky : www.esa.int/promisse (v angličtině).

Mediální pokrytí mise

Loď Sojuz TMA-03M je připojovaná k nosné raketě.

Start bude vysílaný živým přenosem satelitní televizí a stejně tak jej bude možné sledovat přímo na webu ESA: www.esa.int

ESA TV nabízí televizním stanicím bohatý materiál o Andrého misi a o její přípravě. Dále nabídne před startem živé vstupy přímo z Bajkonuru.

Start stejně jako přílet k Mezinárodní kosmické stanici o dva dny později budou živě vysílané prostřednictvím družice W2A. Další informace lze získat na webu http://television.esa.int/

Nejnovější fotografie ve vysokém rozlišení budou k dispozici po registraci v databázi ESA určené profesionálům (ESA Photo Library for Professionals): http://www.esa-photolibrary.com/

Otázky ohledně fotografií pro média je možné směřovat přímo na e-mail esa.photolibrary@esa.int

Události kolem startu

André Kuipers a Oleg Kononěnko kontrolují vybavení.

Nejdůležitější událost pokrývající start se uskuteční v Andrého domovině, v Nizozemsku. Místem konání se stane technické středisko ESTEC v Noordwijku.

Své brány otevře pro zástupce médií také Evropské středisko kosmonautů (European Astronaut Centre, EAC) v německém Kolíně nad Rýnem.

Podrobnější informace o těchto událostech stejně jako podmínky získání akreditací jsou přímo na webových stránkách ESA obou hostitelských zemí:

ESTEC - Nizozemsko: http://www.esa.int/esaCP/Netherlands.html
EAC - Německo: http://www.esa.int/esaCP/Germany.html

V případě zájmu o další informace prosím kontaktujte: