De Perseïden

Vroeg op voor de Perseïden meteorenregen

09/08/2007 1551 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Het vallende sterrenseizoen is geopend. Sinds 17 juli zijn elke heldere nacht tientallen meteoren te zien uit de Perseïden meteorenregen. In de vroege ochtend van 13 augustus beleven de Perseïden hun hoogtepunt met wellicht tachtig tot honderd ‘vallende sterren’ per uur!

Vallende sterren (meteoren) worden veroorzaakt door het stofspoor dat kometen in hun baan rond de zon achterlaten. Als de aarde door zo’n stofspoor trekt en de omstandigheden goed zijn, kan een imposante lichtshow ontstaan.

Swift-Tuttle

De meteoren lijken allemaal vanuit het sterrenbeeld Perseus te komen

Elk jaar in augustus kruist de aarde het spoor van de komeet Swift-Tuttle. Kleine stofdeeltjes, meestal niet veel groter dan een zandkorrel, schieten met hoge snelheid de dampkring in en laten daarbij een spoor van licht achter. De meteoren lijken allemaal vanuit het sterrenbeeld Perseus te komen, vandaar de naam: Perseïden.

Het beste moment om de Perseïden te bekijken is in de vroege morgen van 13 augustus. Naast honderden vallende sterren is vanaf middernacht ook de planeet Mars te zien als een heldere rode stip in het oosten.

Om de meteoren te zien, heb je geen telescoop of verrekijker nodig. Alleen een heldere hemel, of een flink gat in het wolkendek. Het helpt natuurlijk wel als je een plek opzoekt zonder al te veel smog of lichtvervuiling.

Onderzoek

ESA’s onderzoeksgroep doet observaties op verschillende locaties

ESA’s onderzoeksgroep voor meteoren (MRG) doet samen met de Duitse lucht- en ruimtevaartorganisatie DLR en drie andere instituten observaties op verschillende locaties in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland. Op de kaart staan de observatieposten aangegeven. De mooiste foto’s vinden hun weg naar de ESA website.

Wie vanuit zijn achtertuin of een andere waarneemlocatie zelf wil meewerken aan wetenschappelijk onderzoek kan terecht op www.imo.net. Deze internationale meteorenorganisatie is altijd op zoek naar extra tellingen en waarnemingen van meteorenregens.