Η άποψη του G49 από το Herschel

Πλέκοντας τον Γαλαξία μας

29/05/2015 450 views 4 likes
ESA / Space in Member States / Greece

Αυτές οι τρεις νέες εικόνες των  τεράστιων νηματοειδεών δομών αερίου και σκόνης από το διαστημικό παρατηρητήριο της ESA, Herschel, αποκαλύπτουν το πώς η ύλη είναι κατανεμημένη σε όλο τον γαλαξία μας, τον Milky Way.

Η άποψη του G47 από το Herschel

Μακριά και αραχνοΰφαντα νήματα που προκύπτουν από ένα στριμμένο μείγμα υλικών, παίρνουν πολύπλοκα σχήματα καθώς το φυσικό αέριο και η σκόνη μέσα τους γίνονται πυκνότερα και πιο δροσερά. Δύο από αυτά παρουσιάζουν ακόμα ένα «κεφάλι» - μια φωτεινότερη μάζα ύλης στην άκρη του ψιλού νήματος.

Με μάζες από χιλιάδες έως μερικές δεκάδες χιλιάδες φορές μεγαλύτερες από αυτή του Ήλιου μας, αυτά είναι από τα πιο γνωστά νήματα που παρατηρήθηκαν ποτέ στον Γαλαξία. Μακρύτερα από 100 έτη φωτός, είναι το πολύ 10 έτη φωτός πλατιά, αναπαράγοντας ακόμα και σε αυτές τις πολύ μεγάλες κλίμακες τη νηματώδη κατανομή της ύλης που παρατήρησε το Herschel λεπτομερώς σε κοντινές περιοχές σχηματισμού άστρων στον Γαλαξία μας.

Ενώ η σκόνη είναι μόνο ένα δευτερεύον συστατικό σε αυτό το κοσμικό μείγμα, λάμπει φωτεινά στο βαθύ υπέρυθρο και στα μήκη κύματος υποχιλιοστών που εξετάζονται από Herschel. Αυτό επέτρεψε στους αστρονόμους να αποκαλύψουν για πρώτη φορά τα πιο ψυχρά και πιο πυκνά τμήματα σε αυτό το κουβάρι, ορατά με κόκκινο και κίτρινο σε αυτές τις ψευδοχρωματισμένες εικόνες.

Η άποψη του G64 από το Herschel

Τα νήματα είναι διάστικτα με φωτεινότερες μάζες: αυτά είναι κοσμικές θερμοκοιτίδες, όπου οι σπόροι της νέας γενιάς αστεριών παίρνουν σάρκα και οστά. Η μπλε και μοβ λάμψη των ασαφών κηλίδων που στολίζουν τα νήματα αποκαλύπτει τσέπες θερμότερου υλικού, που πυρπολείται από την άγρια ​​ακτινοβολία που απελευθερώνεται από τα νεογέννητα άστρα που είναι ακόμα ενσωματωμένα μέσα τους.

Πριν το Herschel, μόνο δύο γιγαντιαία νήματα όπως αυτά ήταν γνωστά, αλλά οι αστρονόμοι χρησιμοποίησαν τώρα δεδομένα από το παρατηρητήριο ώστε να αποκαλύψουν αρκετά νέα όπως αυτά πλέκουν το δρόμο τους μέσα από τους σπειροειδείς βραχίονες του Γαλαξία μας. Πιστεύουν ότι αυτές είναι οι πρώτες δομές που σχηματίστηκαν καθώς η διαστρική ύλη άρχιζε να ενώνεται, οδηγώντας τελικά στο σχηματισμό των άστρων.

Διαβάστε περισσότερα για την ανακάλυψη του Herschel για τα νήματα.

More information

Related scientific papers:
Large scale filaments associated with Milky Way spiral arms, by Ke Wang et al.