Kuipers tijdens de uitvoering van het SUIT-experiment. Hij wordt daarbij geholpen door zijn Russische collega Gennadi Padalka

Wetenschappelijk programma missie DELTA bijna afgerond

28/04/2004 649 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Delta Mission Dutch

Na twee zeer drukke dagen aan boord van het internationale ruimtestation legt ESA-astronaut André Kuipers vandaag en morgen de laatste hand aan de wetenschappelijke experimenten van missie DELTA.

Biologie

Eergisteren voerde Kuipers voornamelijk biologische experimenten uit. Twee ervan, ICE-FIRST en TUBUL verliepen voor een deel anders dan gepland. Een centrifuge die de aardse zwaartekracht moest nabootsen voor controle-experimenten liet het afweten. De gereserveerde proefmonsters voor dit experiment heeft Kuipers ingezet bij de proeven in microzwaartekracht, met als gevolg extra wetenschappelijke informatie maar verlies van de controlegroep bij aardse zwaartekracht. Dit laatste zal nu gecompenseerd moeten worden door experimenten op aarde.

Trilvest

Vrijdagochtend vroeg keert Kuipers terug naar aarde samen met de Expeditie 8 bemanning, Alexander Kaleri en Michael Foale

Ingepakt en klaar voor vertrek zijn de data van het experiment SUIT, een trilvest ontwikkeld door TNO dat astronauten helpt bij de oriëntatie door middel van trilelementen. Samen met zijn commandant Gennadi Padalka voerde Kuipers gisteren en eergisteren tests uit. De samenwerking verliep vlekkeloos en het experiment volgens de afgesproken procedures.

Bloeddruk

Ook CIRCA is afgerond, het experiment dat het ritme in bloeddruk onderzoekt bij een gewichtloze omgeving. Op aarde hebben mensen een ritme in hun hartslag en bloeddruk. ’s Nachts bijvoorbeeld zijn beide zo’n twintig procent lager dan overdag. Kuipers onderzoekt of dit in gewichtloze omstandigheden ook het geval is.

Om dit te kunnen doen lag hij voor zijn vlucht al aan de hartmonitor tijdens de zogenaamde ‘baseline data collection’. Na de vlucht doet hij dit opnieuw. Wetenschappers van de universiteiten van Amsterdam, Leuven, Lyon en Angers vergelijken deze gegevens met die uit de ruimte. De apparatuur voor de bloeddrukmetingen blijft aan boord van het ruimtestation voor toekomstige experimenten.

Inpakken

Monsters worden genomen van bepaalde plaatsen in het ruimtestation

Vandaag en morgen is Kuipers in de weer met wattenstaafjes voor het Groningse experiment SAMPLE. Kuipers verzamelt in het internationale ruimtestation op verschillende plekken bacteriën. In gewichtloze omstandigheden groeien sommige bacteriën, waaronder ziekteverwekkers, sneller dan op aarde en zijn ze beter bestand tegen antibiotica. SAMPLE levert waardevolle informatie op over de aanpassing van micro-organismen aan gewichtloosheid en de rol die bacteriën spelen bij (langdurige) ruimtemissies.

De tijd die Kuipers morgen nog heeft aan boord van het ruimtestation gebruikt hij voornamelijk voor het opruimen en inpakken van experimenten. Dit lijkt een makkelijke klus, maar in feite is het één van de belangrijkste van de missie. Om te voorkomen dat spullen per ongeluk achterblijven in het ruimtestation moet Kuipers heel secuur te werk gaan.

Mocht er na het pakken nog tijd over zijn, dan neemt Kuipers de 3D fotocamera ter hand. Hij fotografeert graag, maar heeft tijdens de afgelopen week weinig tijd gehad om dit te doen. Later op de avond bereidt hij zich voor op de terugreis naar aarde. Om 2:11 uur Nederlandse tijd wordt hij verwacht op de Kazachse steppe.