Wil je bellen met André in de ruimte?

27/06/2011 1061 views 3 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Ben je een wetenschappelijk centrum, een wetenschapsmuseum, een planetarium of een wetenschappelijk festival, dat het publiek warm maakt voor wetenschap en ruimteonderzoek? Dan biedt ESA een zeldzame kans om een gesprek te voeren met André Kuipers, de volgende Europese astronaut, wanneer die zich aan boord van het internationaal ruimtestation ISS zal bevinden.

Vanaf eind november zal ESA-astronaut André Kuipers bijna zes maanden lang leven en werken aan boord van het ISS. Zijn opdrachtenboek is al rijkelijk gevuld met wetenschappelijke experimenten en taken die hij als vluchtingenieur moet uitvoeren. Maar er is ook nog tijd voorzien voor educatieve projecten en evenementen voor het grote publiek.

ESA biedt nu aan Europese organisaties voor wetenschapseducatie de gelegenheid gastheer te zijn voor een exclusief 20 minuten durend videogesprek met André in de ruimte.

De oproepen hebben te maken met twee verschillende educatieve projecten. ‘Mission-X 2012’ vindt plaats in februari, terwijl 'Take Your Classroom into Space’ eind april 2012 geprogrammeerd staat. Beide projecten richten zich tot kinderen van 8 tot 14 jaar.

Mission-X 2012

Mission-X 2012 gaat over het belang van lichaamsbeweging en gezonde voeding. Tijdens het gesprek met André zullen leerlingen hem vragen kunnen stellen over het leven van een astronaut aan boord van het ruimtestation.

De kinderen zullen dezelfde oefeningen moeten uitvoeren als astronauten tijdens hun opleiding. Ze zullen ook experimenten in verband met voedsel uitvoeren om voeding beter te begrijpen.

‘Mission-X: Train Like an Astronaut’ ('Mission-X: oefen zoals een astronaut') was ook al een onderdeel van de missie van de Italiaanse ESA-astronaut Paolo Nespoli, die in mei eindigde. Er waren honderden studenten uit heel Europa bij betrokken. Het hoofdgebeuren vond plaats in het European Astronaut Centre (EAC) in Keulen in Duitsland. Meer hierover hier: http://wsn.spaceflight.esa.int/?pg=mm&id=323

Breng je klas naar de ruimte

Voor 'Take Your Classroom into Space' ('Breng je klas naar de ruimte') moeten duizenden scholen in heel Europa tegelijk met André in het ruimtestation twee experimenten uitvoeren. De leerlingen zullen hun resultaten dan met die van André kunnen vergelijken.

De experimenten zullen de belangrijke rol onderzoeken die zwaartekracht speelt bij verschijnselen als convectie en de vorming van schuim.

Bij het ‘Classroom in Space’-experiment van Paolo stonden broeikassen centraal. Duizenden kinderen gebruikten honderden kleine broeikassen om de groei van Arabidopsisplanten te volgen. Bekijk het project hier: http://wsn.spaceflight.esa.int/?pg=mm&id=307

Is dit ook iets voor jou?

We hopen van je te horen!