Alexander Gerst poletí v roce 2014 na kosmickou stanici

18/09/2011 357 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA PR 23 2011 - Kosmonaut ESA Alexander Gerst byl vybraný k šestiměsíčnímu letu na Mezinárodní kosmickou stanici. V roce 2014 bude palubním inženýrem v rámci 40. a 41. základní posádky stanice.

Alexander je druhým členem nového oddílu evropských kosmonautů (výcvik slavnostně dokončil loni v listopadu), který se dočkal letové nominace.

Odstartuje v květnu 2014 na palubě lodi Sojuz z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu; přistát zpět na Zemi má v listopadu téhož roku.

Dnešek je přitom ideálním dnem pro podobné oznámení: Evropské středisko kosmonautů (European Astronaut Centre) v Kolíně nad Rýnem přivítalo přes sto tisíc návštěvníků, kteří zamířili na tradiční den otevřených dveří.

Po pokoření velehor a práci v Antarktidě se má 35letý geofyzik stát třetím německým kosmonautem, který navštíví kosmickou stanici.

Společně s ním poletí ruský kosmonaut Fjodor Jurčichin coby velitel lodi Sojuz a astronaut NASA G. Reid Wiseman.

S Alexandrem Gerstem se na oběžné dráze potkají také Alexander Skvorcov a Oleg Artěmjev z Ruska a astronaut NASA Steven Swanson, kteří budou členy 39. a 40. základní posádky.

Mise Alexandra Gersta bude šestým dlouhodobým letem kosmonauta ESA na Mezinárodní kosmickou stanici.

„Členské státy ESA se rozhodly prodloužit svoji podporu využívání stanice nejméně do roku 2020,“ řekl při této příležitosti Thomas Reiter, ředitel ESA pro pilotované lety a operace.

„Jmenování nového oddílu evropských kosmonautů k dlouhodobým misím odráží zájem členských států o stanici.“

„Alexander Gerst pomůže realizovat evropské cíle v souladu s dlouhou a plodnou německou tradicí.“

„Je připravený na všechny výzvy, které před ním leží v roce 2014 – a které přijdou poté.“

Sám Alexander říká: „Je to pro mě velká čest podílet se na dlouhé tradici evropských a německých kosmických letů.“

„Mise bude představovat velkou výzvu nejen pro mě, ale také pro mnoho nadšených lidí v ESA a v národních kosmických organizacích, díky jejichž nadšení a zájmu je možné kosmické lety uskutečňovat.“

„Těším se na let do vesmíru na ramenou tohoto obrovského týmu – až k samým hranicím našich možností a znalostí – abych mohl pomoci vrhnout světlo do temnoty.“

„A stejně tak se nadšeně těším na návrat na Zemi po šestiměsíčním pobytu na stanici, kdy budu bohatší o mnoho znalostí a poznatků a kdy se na naši planetu budu moci podívat z nové perspektivy. Těším se, až vše budu moci sdílet s vámi.“

Nahuštěný program

Alexander již dokončil přípravný výcvik v Rusku, Spojených státech a Kanadě.

Jako základnu bude mít Evropské středisko kosmonautů v Kolíně nad Rýnem, ale mnoho času během výcviku stráví také v Johnsonově kosmickém středisku v Houstonu a ve Hvězdném městečku u Moskvy.

Nejbližší let Evropana na kosmickou stanici realizuje André Kuipers, který odstartuje ne později než 26. prosince 2011 – alespoň dle posledního letového řádu.

Dalším na řadě je Luca Parmitano, který jako první z nového oddílu evropských kosmonautů získal letovou nominaci. Jeho výprava realizovaná z kvóty italské kosmické agentury ASI, je plánovaná od května 2013.

Všichni tři kosmonauti ESA zůstanou na Mezinárodní kosmické stanici šest měsíců a budou pracovat jako palubní inženýři. K jejich úkolům bude patřit údržba stanice stejně jako provádění vědeckého výzkumu, dále pak práce s robotickými systémy a možná i kosmické vycházky.

Pro další informace prosím kontaktujte:

Tel: + 33 1 53 69 72 99
Fax: + 33 1 53 69 76 90

Rosita Suenson