De verduistering is vanuit Nederland en Vlaanderen met het blote oog te zien

Maansverduistering tijdens nationale sterrenkijkdagen

01/03/2007 521 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Zeventig Nederlandse publiekssterrenwachten openen zaterdagnacht hun deuren voor de volledige maansverduistering. Om half elf valt de eerste aardse schaduw over de maan, tussen 23:44 uur en 00:58 uur is de verduistering volledig en krijgt de maan een oranjerode kleur, aldus Kennislink.nl.

De verduistering is vanuit Nederland en Vlaanderen met het blote oog te zien. Maar met een verrekijker of telescoop is het schouwspel nog indrukwekkender. Kennislink verzorgt live beelden via internet voor het geval het bewolkt is. Zondagnacht om 02:11 uur is de verduistering voorbij en staat er weer een gewone volle maan aan de hemel.

De maansverduistering is niet de enige reden voor sterrenwachten om zich open te stellen voor het grote publiek. Dit weekeinde is de 31e editie van de landelijke sterrenkijkdagen. Twee dagen lang zijn professionele en amateur-astronomen in touw om de sterrenhemel toegankelijk te maken voor de leek.

De sterrenwachten richten hun telescopen naast de maan ook op Venus. Ogenschijnlijk een ster, maar in werkelijkheid de tweede planeet van de zon. Ze tonen Saturnus en een aantal van zijn manen, waaronder Titan. Wie maar geen genoeg kan krijgen van de kosmos, werpt ook nog een blik op de Orionnevel of de jonge sterrengroep de Pleiaden.

Meer informatie over de maansverduistering is te vinden op:

Voor deelnemers aan de nationale sterrenkijkdagen: