Het leven op Mars

Access the image

Zelfs met de grootste telescopen is het heel moeilijk om veel details van Mars te bekijken. Aan het eind van de 19de eeuw dachten sommige wetenschappers te zien dat er rechte lijnen over het oppervlak van de planeet liepen. Die lijnen waren verbonden met groenige gebieden die eruit zagen alsof ze met planten waren bedekt. Deze wetenschappers dachten dat de rechte lijnen kanalen waren die door Marsmannetjes waren gegraven om water naar hun landbouwgrond te brengen.

Uit foto's gemaakt door ruimtevaartuigen is gebleken dat die kanalen niet bestaan. Er is geen teken van leven - planten of intelligente bewoners - op Mars. We weten nu dat Mars een heel koude en droge planeet is waar geen vloeibaar water op het oppervlak kan bestaan. Maar er zijn grote gebieden met waterijs bij de poolkappen. Er zit ook een heleboel ijs in de bevroren grond - net als in de permafrostgebieden in het noorden van Canada en Rusland.

Grote, droge kanalen laten ook zien dat er ooit een heleboel stromend water op het oppervlak was. Nieuwe resultaten van Mars Express en andere ruimtevaartuigen laten zien dat er mogelijk diep onder de grond wel vloeibaar water is. Als Mars ooit warmer en natter is geweest zou er een begin van leven op de rode planeet kunnen zijn gemaakt. Misschien bestaat er nog wel eenvoudig leven, zoals bacteriƫn, onder het bevroren oppervlak.

In 1996 maakte een groep wetenschappers bekend dat zij bewijs hadden gevonden voor bacteriƫn in een meteoriet van Mars. Tegenwoordig geloven de meeste wetenschappers daar echter niet in. Wordt er in de toekomst leven aangetroffen op Mars, dan zou voor het eerst zijn bewezen dat wij niet de enigen zijn in het heelal.

Laatst aangepast 19 januari 2011