Komeetinslagen op de maan

Komeetinslagen in Space Expo te Noordwijk

16/02/2004 1221 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Van zaterdag 21 februari tot en met zondag 7 maart staat het krokus-vakantieprogramma van Space Expo in het teken van kometen en meteorieten.

KometenLab

Kinderen tot en met twaalf jaar worden uitgenodigd deel te nemen aan ‘KometenLab’. In dit programma komen jeugdige onderzoekers alles te weten over kometen, meteorieten en meteoren. In een proefopstelling laten de deelnemende kinderen hun zelf gemaakte komeet neerslaan op de oppervlaktes van Mars of de maan. Met behulp van een hoge snelheidscamera en een seismograaf worden registraties van de inslagen met de jonge onderzoekers besproken.

Lancering Rosetta

De Europese ruimtesonde 'Rosetta'

Op donderdagmorgen 26 februari wordt vanaf de ESA lanceerbasis in Kourou, de Ariane-5G+ draagraket gelanceerd met aan boord de Europese ruimtesonde ‘Rosetta’. Na een reis van bijna 10 jaar door de ruimte komt het ruimtevaartuig bij de komeet aan. In november 2014 daalt de lander af op de komeetkern van 67P/Churyumov-Gerasimenko. Na de landing wordt onderzoek verricht naar de samenstelling van de komeet. Omdat kometen tijdreizigers zijn door het heelal en op hun tocht overal stof, gruis en deeltjes verzamelen zijn de verwachtingen van deze bijzondere ruimtemissie hoog gespannen.

Bezoekers van Space Expo kunnen zich in de permanente ruimtevaarttenttoonstelling op de hoogte stellen van de meest recente informatie over de ‘Rosetta’-missie. Vanaf dinsdag 24 februari kan tot op de dag van lancering, via ESA-ESTEC, tel: 071-565 8016, informatie worden verkregen over het al dan niet doorgaan van de lanceercampagne.

SpaceTrain

Satellieten en sondes als ‘Rosetta’ worden bij ESA-ESTEC ontwikkeld en uitgebreid getest. Wie de testruimtes en -apparatuur zelf wil bekijken en ‘alles’ wil weten over de Europese ruimtevaartactiviteiten kan gedurende de krokusvakantie een rondleiding maken per SpaceTrain naar het technologisch ruimtevaartcentrum in Noordwijk. De SpaceTrain rijdt in de genoemde periode driemaal daags. De tour is geschikt voor bezoekers vanaf negen jaar.

André Kuipers

Op 19 april aanstaande begint de Nederlandse ESA astronaut André Kuipers aan zijn tiendaagse ruimtemissie naar het International Space Station. In Space Expo is een speciale tentoonstelling ingericht over zijn leven en de wetenschappelijke experimenten die hij straks in de ruimte gaat uitvoeren. Daarnaast zijn er vele persoonlijke 'schatten' en documenten tentoongesteld die het verhaal van zijn leven vertellen. Deze tentoonstelling is nog tot en met de zomervakantie te bezichtigen.

Permanente tentoonstelling

De permanente ruimtevaarttentoonstelling Space Expo (Keplerlaan 3, Noordwijk, tel. 0900 87654321) is het officiële bezoekerscentrum van ESA/ESTEC. ESTEC (European Space Research & Technology Centre) is het technisch centrum van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA (European Space Agency).

Openingstijden

Space Expo is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 - 17.00 uur. Tijdens schoolvakanties, dus ook tijdens de krokusvakantie, is de tentoonstelling eveneens op maandag geopend. Toegangsprijzen: kinderen van 4 t/m 12 jaar € 5,-, vanaf 13 jaar: € 7,50.