Drum bun Philae - imagine cu unghi îngust

Succes! Sonda Philae a misiunii Rosetta a asolizat pe cometă

12/11/2014 1987 views 5 likes
ESA / Space in Member States / Romania

Misiunea ESA Rosetta a asolizat în mod controlat sonda sa Philae pe o cometă, este pentru prima dată în istorie când o astfel de performanţă extraordinară a fost atinsă.

După o așteptare tensionată de-a lungul celor șapte ore coborârea spre suprafața cometei  67P/Churyumov–Gerasimenko, semnalul de confirmare a asolizării cu succes a ajuns pe Pământ la 16:03 GMT (17:03 CET).

Confirmarea a fost transmis pe Pământ prin intermediul navei Rosetta și preluat simultan de către stația de la sol ESA în Malargüe, Argentina și stația de NASA în Madrid, Spania. Semnalul a fost imediat confirmat de ESA Space Operations Centre, ESOC, în Darmstadt, şi DLR Lander Control Centre în Cologne, ambele în Germania.

Primele date de la instrumentele sondei au fost transmise la Philae Science, Operations and Navigation Centre la CNES Agenţia Spaţială Franceză în Toulouse.

"Ambițios noastra misiune Rosetta a asigurat un loc în cărțile de istorie: nu numai că este prima care a întâlnit și a orbitat o cometa, dar acum este, de asemenea, prima care a asolizat o sonda pe suprafata unei comete", a menționat Jean-Jacques Dordain , Director General al ESA.

Rămâi cu bine Rosetta

"Cu Rosetta am deschis o ușă către originea planetei Pământ și promovarea unei mai bune înțelegeri a viitorului nostru. ESA si partenerii sai în misiunea Rosetta au realizat ceva extraordinar azi. "

"După o călătorie prin spaţiu ce a durat mai bine de 10 ani, facem acum cea mai bună analiză științifică realizată vreodată a uneia dintre cele mai vechi rămășițe ale sistemului nostru solar", a declarat Alvaro Giménez, ESA Director of Science and Robotic Exploration.

"Decenii de pregătire au deschis calea pentru succesul de astăzi, asigurându-se că Rosetta continuă să fie un pionier in domeniul stiintei cometelor și explorare a spatiului."

"Suntem extrem de ușurat să ne aflăm în siguranță pe suprafața cometei, în special având în vedere provocările suplimentare cu care ne-am confruntat referitor la starea de sanatate a sondei", a declarat Stephan Ulamec, Philae Lander Manager de la DLR German Aerospace Center.

"În următoarele ore vom afla exact unde și cum am asolizat, și vom începe să obţinem cât de multă știință putem de pe suprafața acestei lumi fascinante."

Rosetta a fost lansat la data de 2 martie 2004 și a călătorit 6.4 miliarde de kilometri prin Sistemul Solar înainte de a ajunge la cometa la 6 august 2014.

"Călătoria navei Rosetta a fost o continuă provocare operațională, care necesită o abordare inovatoare, precizie și experiență îndelungată", a declarat Thomas Reiter, ESA Director of Human Spaceflight and Operations.

"Acest succes este o dovadă a muncii în echipă remarcabilă și cunoştinţe unice in operarea navelor spațiale dobândite în ultimii 50 de ani de Agenția Spațială Europeană."

Asolizare Philae

Zona de asolizare, numită Agilkia și situată spre capătul bizarului obiectului dublu-lobat, a fost aleasa la doar șase săptămâni de la sosire pe baza imaginilor și a datelor colectate la distante de 30-100 km de cometa. Aceste prime imagini au dezvăluit rapid cometa ca o lume plină de bolovani, stânci falnice și prăpăstii descurajatoare, cu jeturi de gaz și praf pe suprafața.

După o perioadă petrecută la 10 km pentru a permite continuarea studiilor de aproape a zonei de aterizare aleasa, Rosetta s-a mutat pe o traiectorie mai îndepărtat să se pregătească pentru lansarea sondei Philae.

Cinci decizii critice de continuare a misiunii au fost făcute noaptea trecută și în această dimineață, confirmând diferite stadii de pregătire înainte de separare, împreună cu o manevră finală de pregatire a navei.

Separarea a fost confirmat la 09:03 GMT (10:03 CET), la o distanță de 22.5 km de centrul cometei. În timpul coborârii de șapte ore, care a fost făcut fără propulsie sau ghidare, Philae a luat imagini și a înregistrat informații despre mediu cometei.

"Una dintre cele mai mari incertitudinile asociate cu lansarea sondei a fost poziția navei Rosetta la momentul de separare, care a fost influențată de activitatea cometei la acel moment, și care, la rândul său, ar fi putut afectat traiectoria de coborâre a sondei", a declarat Sylvain Lodiot, ESA Rosetta Spacecraft Operations Manager.

"Mai mult decât atât, efectuam aceste operațiuni într-un mediu pe care abia acum am început să il studiem, la 510 milioane km de Pământ."

Asolizarea a fost planificat să aibă loc la o viteză de aproximativ 1 m / s, cu trenul de asolizare cu trei picioare de absorbție a impactului pentru a preveni reculul, și un șurub de gheață în fiecare picior pentru a se fixa de suprafaţă.

În același timp, două harpoane au fost lansate pentru a ancora sonda pe suprafața.

Dar în timpul controalelor finale de sanatate a sondei înainte de separare, a fost detectat o problemă cu propulsorului mic aflat în partea superioară, care a fost conceput pentru a contracara reculul harpoanelor şi a împinge în jos sonda pe suprafața. Condițiile de aterizare - inclusiv dacă propulsorul a funcţionat - împreună cu locatia exacta a sondei Philae pe cometa sunt analizate.

Primele imagini de la suprafață sunt transmise pe Pământ și ar trebui să fie disponibile în termen de câteva ore de la aterizare.

Rosetta’s deployment of Philae to land on Comet 67P/Churyumov–Gerasimenko

Pe parcursul următoarelor 2.5 zile, sonda va desfășura misiunea științifică primară, presupunând că bateria sa principală rămâne în stare bună de sănătate. O fază științifică extinsă poate fi posibilă utilizând bateria reîncărcabilă secundară, presupunând condiții de iluminare adecvate și foarte puţin praf pe panourile solare. Această fază extinsă ar putea dura până în martie 2015, după care se așteaptă ca temperatura din interiorul sondei să nu mai permită funcţionarea.

Reperele științifice din faza primară vor include o vedere panoramică completă a zonei de aterizare, inclusiv o secțiune în 3D, imagini de inalta rezolutie ale suprafetei imediat de sub sonda, analiză la fața locului a structurii materialelor de la suprafață cometei, și un burghiu care va lua probe de la o adâncime de 23 cm şi le va transfera unui laborator de bord pentru analiză.

Sonda va măsura, de asemenea, caracteristicile electrice și mecanice ale suprafeței. În plus, semnale radio de joasă frecvență va fi transferate între Philae și Rosetta prin nucleul cometei pentru a sonda structura sa internă.

Măsurătorile detaliate de suprafață pe care Philae le va efectua în zona sa de aterizare vor completa și calibra amplele observații de la distanță efectuate de Rosetta asupra întregii comete.

"Rosetta încearcă să răspundă la întrebările foarte mari despre istoria sistemului nostru solar. Care au fost condițiile de la inceput si cum a evoluat? Ce rol a jucat comete în această evoluție? Cum funcționează comete? ", A spus Matt Taylor, ESA Rosetta project scientist.

"Aterizare de succes de astăzi este, fără îndoială, cireasa de pe un tort 4 km, dar , de asemenea, avem în perspectivă următoarea etapă a acestei misiuni inovatoare, în timp ce ne vom deplasa odată cu cometa în jurul Soarelui pentru următoarele 13 luni, urmărind modificări şi evoluţia activităţii şi suprafeţei sale. "

În timp ce Philae începe studiul său de aproape al cometei, Rosetta trebuie să manevreze înapoi într-o orbită în jurul cometei, în cele din urmă revenind la o distanţă de 20 km, la 6 decembrie.

Anul viitor, odată cu intensificarea activităţii cometei, Rosetta va trebui să se îndepărteze de aceasta, dar va face zboruri îndrăzneţe la mică distanţă, unele dintre care o vor aduce la doar 8 km de centrul cometei.

Cometa va ajunge la distanța de cea mai mică faţă de Soare la 13 august 2015 la aproximativ 185 milioane km, aproximativ între orbitele lui Marte și Pământ. Rosetta se va urmări cometa pe tot parcursul anului 2015, în timp ce aceasta se îndepărtează de Soare și activitatea sa începe să scadă.

"A fost o călătorie extrem de lung şi de grea pentru a ajunge la evenimentul unic de astăzi, dar a meritat în totalitate. Așteptăm cu nerăbdare succesul continuu al marelui demers științific reprezentat de misiunea Rosetta, deoarece promite sa revolutioneze cunoştinţele noastre despre comete", a declarat Fred Jansen, ESA Rosetta mission manager.