Klockan 1230 på torsdagen steg Texus 44 till väders

Årets första raket lyfte från Esrange

09/02/2008 2241 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Den 7 februari sände rymdbolaget upp den 44:e raketen i Texus-programmet. Ombord på raketen fanns experiment från tyska DLR och från ESA. Nästa vecka ska systerraketen Texus 45 sändas upp.

Målet med Texus-programmet är att i en mikrogravitationsmiljö undersöka egenskaper och beteende hos material, kemikalier och biologiska substanser. På Texus 44 fanns tre materialexperiment som undersökte egenskaper hos mycket reaktiva flytande metallegeringar. Det är en del av ett europeiskt mångmiljonprojekt som finansieras av ESA och Europeiska kommissionen.

Ett fjärde biologiskt experiment undersökte sköldkörtelhormon som en fortsättning på ESA-experiment gjorda på ISS. Nyttolasten vägde 372 kilo. Sammanlagt är det 7 olika experiment på de båda raketerna.

Vindar försenade starten

Texus 44 hade fått vänta en stund på sin flygtur. Starten var planerad till 31 januari, men blev dag för dag framflyttad på grund av besvärliga vindar. Men när väl vindarna lagt sig gick allt väl.

– Alla experiment fungerade utmärkt och videosystemet ombord levererade bilder under hela flygningen, säger Wolfgang Herfs, projektledare på ESA. Det nya fallskärmssystemet, som utvecklats av ESA, flög för första gången och bidrog till en mjuk landning för de vetenskapliga experimenten. Jag är mycket glad över att allt har gått så bra och det ger också ny kraft åt alla som arbetar med förberedelserna inför nästa raketuppskjutning, Texus 45 som ska skjutas upp på måndag.

Texus 45 för bland annat med sig levande fisk, närmare bestämt en ciklidart. Fiskarna ska hjälpa forskarna att bättre förstå åksjuka. Forskarna vill undersöka vad det är som gör att vissa individer blir sjuka och andra inte.

Columbus kan öka efterfrågan

Texus-programmet har nu drivits i 30 år, och ser ut att kunna fortsätta länge än.

– Vi ser mycket optimistiskt på framtiden, med tanke på att Columbus, den europeiska forskarmodulen till den internationella rymdstationen ISS, säger Olle Norberg, chef på Rymdbolagets Esrange Space Center.

Han tror att efterfrågan på raketuppskjutningar kommer att öka. De kan fungera som förberedelse för experiment som kan komma att flyga i Columbus.

– För oss är sondraketer den mest lämpade rymdfarkosten för att vi ska uppnå våra mål med vår forskning, säger Professor Reinhard Hilbig från Universitetet i Stuttgart-Hohenheim i Tyskland, som ansvarar för ett av experimenten på Texus 45. Dessutom är vi mycket beroende av att få tillbaka våra experiment i gott skick, och vi anser att uppskjutningar från Esrange är de mest pålitliga.

Det finns ett sextiotal forskare och tekniker från hela Europa på Esrange för att delta i uppsändningarna av Texus 44 och 45, som är de två första raketuppskjutningarna för 2008. Texus 44 är finansierad av den europeiska rymdorganisationen ESA, medan den tyska motsvarigheten DLR finansierar Texus 45.

Kostnadseffektiv rymdforskning

Programmet startades 1977 av det tyska vetenskapsdepartementet som ett förberedande steg mot att utföra experiment på det första europeiska rymdlabbet som skulle flyga på den amerikanska rymdskytteln. En sondraket verkade vara en bra lösning och ett par uppskjutningar genomfördes från Esrange. Resultaten motsvarade alla förväntningar och forskarna insåg att mycket intressant forskning kunde göras med raketer istället för att använda betydligt dyrare rymdfarkoster.

Programmet visar att rymdvetenskap inte behöver vara vare sig dyr eller komplicerad. Till skillnad mot andra rymdprojekt där vetenskapliga experiment utförts under tyngdlöshet, är sondraketprogrammen billigare och betydligt enklare för forskare att få delta i.

Texus står för Technologische EXperiment Unter Schwerelosigkeit.