Hebrus Vallis

Googla Mars!

20/09/2006 466 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Sökmotorföretaget Google har gjort det möjligt för dig att ta en virtuell flygtur över Mars. Nu kan du se hur kalderan på solsystemets högsta berg, Olympus Mons, ser ut. Eller studera alla vindlingarna i Valles Marineris enorma canyon-system.

Sökmotorjätten Google har sagt att deras mål är att organisera all världens information. Nu har de tagit ytterligare ett steg i denna strävan med Google Mars, som sedan en tid finns tillgänglig på nätet.

Med hjälp av denna tjänst kan du spana på Mars-ytan i häpnadsväckande detalj. Google Mars erbjuder de mest detaljerade kartorna någonsin över Mars, och detta tack vare samarbetet med NASA:s forskare på Arizona State University.

Du kan se detaljer så små som 230 meter, och i den enorma sprickdalen Valles Marineris fall ända ner till 100 meter. Det går också att välja om du vill se Mars i det vanliga, synliga våglängdsområdet eller i infrarött, eller med ytan färgkodad efter höjd.

Marsytan är fylld av fascinerande formationer

Kartan är sammanställd av ett stort antal bilder och annan information från två olika sonder. Den infraröda kartan är sammanställd av mer än 17 000 individuella foton tagna av THEMIS-kameran ombord på NASA:s Mars Odyssey-satellit. Den "vanliga" kartan har fått sina bilder från Mars Orbiter Camera (MOC) på NASA's Mars Global Surveyor, medan höjdkartan hämtar sin information från Mars Orbiter Laser Altimeter (MOLA), också på NASA:s Mars Global Surveyor.

Kartan är tillgänglig för alla med en webbläsare, på adressen www.google.com/mars. Med hjälp av peka-och-klicka-verktyg på webbplatsen kan du zooma in och ut, förflytta dig över Mars yta och välja olika typer av terräng att leta bland. Det finns också en sökfunktion där du kan skriva in till exempel "Olympus Mons" eller "face on mars" och få en vy centrerad över det man sökt efter. Det finns också bokmärken som pekar på landningsplatserna för de sonder som landat på den röda planeten och på särskilda områden som det finns längre beskrivningar för.

Så nu är det bara att ta fram din favoritmarsbok och börja leta platser!