ESAEducationHjemVejr og klimaGlobale forandringerNaturkatastrofer

Forandring af kystlinien
Donau-deltaetOlieforurening fra borerig
Skovrydning
Bardia National ParkCongobækkenetKameng-Sonitpur Elephant ReserveKilimanjaroRondoniaShillong og Guwahati
Is
Urbanisering
CairoCordobaKathmanduHimalayaKathmandudalenLagos
Vegetation
Annapurna Conservation AreaForsvundet i AndesbjergeneNgorongoro Conservation AreaNiger-indlandsdeltaetSydamerika

The calving glacier front of the Kongsbreen
Gletsjeranalyse ved hjælp af radarbilleder

Dette casestudie henvender sig til elever på højt niveau, og til dem der interesserer sig specifikt for detaljerede studier af gletsjere med brug af SAR (Synthetic Aperture Radar). Du kommer til at lære om forskellen mellem optiske sensorer og mikrobølgesensorer, og du vil også få en introduktion til konceptet tilbagekastning af mikrobølger fra is- og sneoverflader.
The Findelen Glacier, east of Zermatt (Switzerland) in 2010
Klimaforandringer og gletsjere

Registrering og kvantificering af tilbagetrækning og vækst af gletsjere, af ændringer i gletsjerarealer samt af ændringer i gletsjersøer er nogle af de vigtigste bidrag, som satellitteknologien kan give til en øgning af vores forståelse af klimaforandringerne. For et stort antal gletsjeres vedkommende, især dem der befinder sig på fjerntliggende steder, er jordobservation med satellitter den eneste metode, forskerne har til at studere dem.
Gletsjerisens bevægelse

Det er påvist, at den globale opvarmning påvirker gletsjerisens bevægelse. Ved hjælp af jordobservationssatellitter kan forskerne studere og overvåge gletsjere, selv dem i Jordens mest fjerntliggende egne.