Space for Kids

news
Story of the Universe
heic0211a

Svarte hull

Svarte hull er de merkeligste gjenstandene i Universet. I motsetning til en planet eller stjerne, finnes det ikke noen overflate på et svart hull. Dette er nemlig en region i verdensrommet hvor materien har kollapset i seg selv. Denne katastrofale kollapsen resulterer i at enormt mye masse konsentreres i et veldig lite område. Den gravitasjonelle trekkraften til denne regionen er så stor at ingenting slipper unna – ikke engang lys.

Selv om svarte hull er usynlige, vet vi at de eksisterer ved å observere nærliggende støv, stjerner og galakser. Mange av dem er omringet av flere lag med materialer. Når lagene svirrer rundt dem som en strømvirvel, blir de ekstremt varme og avgir røntgenstråler.

Svarte hull finnes i mange forskjellige størrelser. Noen av dem er et par ganger mer massive enn Solen. Disse svarte hullene av stjernemasse danner en meget tung stjerne, som er ca. 10 ganger tyngre enn Solen, og avslutter livene sine i en gigantisk supernova-eksplosjon. Det som gjenstår av stjernen –fortsatt flere solmasser – kollapser i et område kun noen kilometer unna.

De fleste galaksene, inkludert Melkeveien, har supermassive svarte hull i sentrum av galaksen. Disse kan være flere millioner eller milliarder ganger tyngre enn Solen vår. Supermassive svarte hull gir også kraft til aktive og gamle galakser, kjent som kvasarer. Kvasarer kan også være hundre ganger lysere enn de største ordinære galaksene.

Gjenstander som faller i svarte hull blir strukket til bristepunktet. En astronaut som kommer for nært og blir dratt inn i et svart hull, kommer til å bli revet i fillebiter av den enorme tyngdekraften.

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.