Space for Kids

news
Comets and meteors
Asteroid 243 Ida and its newly discovered moon, Dactyl

Asteroider – de små planeter

Asteroider er små, klippeagtige legemer, der er blevet tilovers fra dannelsen af planeterne for 4,5 milliarder år siden. De betegnes ofte "små planeter".

Der menes at være flere milliarder af disse stenklumper. De fleste af dem ligger i det kransformede "hovedbælte" mellem Mars og Jupiters kredsløb. På indersiden af dette hovedbælte tager det asteroider omkring tre år at kredse om Solen. For asteroider i udkanten af hovedbæltet tager det dobbelt så lang tid.

Ordet "asteroide" betyder "stjerneagtig". De fik dette navn, fordi de kun kan ses som lyspunkter i de fleste teleskoper. Ved begyndelsen af det 20. århundrede kaldte astronomerne dem for "himlens utøj". De var synlige i så stort et antal, at de ødelagde fotografier af fjerne galakser og stjernetåger.

Den største af asteroiderne, Ceres, var den første, der blev opdaget. Den blev opdaget af Giuseppe Piazzi fra Palermo i Sicilien den 1. januar 1801.

En anden mindre planet – Pallas – blev opdaget af Wilhelm Olbers i 1802. Herefter kom Juno (1804) og Vesta (1807). Siden 1847 er der blevet opdaget mindst én ny asteroide om året.

Copyright 2000 - 2017 © European Space Agency. All rights reserved.