News

Kosmiske afstande

M31 Andromeda galaxy

22 April 2016

Rummet er gigantisk. Det er så stort, at det er meget svært at forestille sig de afstande, der er derude, selv mellem legemer i vores eget nærområde, solsystemet. Hvis astronomerne brugte kilometer til at beskrive disse afstande, ville det blive til nogle meget store tal. For at gøre tallene mindre og lettere at bruge, bruger man derfor andre måleenheder.

Den astronomiske enhed

Afstanden mellem Jorden og Solen er omkring ethundredeoghalvtreds millioner kilometer. Det er et stort tal, og derfor anvender astronomerne den astronomiske enhed til at beskrive denne afstand med. En astronomisk enhed, eller ”au”, er afstanden mellem Jorden og Solen. Den bruges til at sammenligne afstande til andre legemer i solsystemet, som for eksempel Solen, planeterne, kometer og asteroider.

Lysår

Hvad så med legemer uden for solsystemet? Hvor langt er der til den næstnærmeste stjerne, Proxima Centauri? Proxima Centauri er omkring 38.000.000.000.000 km (otteogtredive millioner millioner kilometer) væk. Det er så langt væk, at hvis et rumfartøj skulle rejse til den stjerne, ville det tage omkring 75.000 år at nå frem til den.

Selv hvis den astronomiske enhed anvendes til at beskrive afstandene til stjernerne med (og til himmellegemer uden for vores solsystem), hjælper det ikke rigtigt til at give astronomerne mindre tal at arbejde med. Promixa Centauri befinder sig i en afstand af omtrent 265.000 au. Vi har altså brug for en anden enhed! Vi kan anvende lysår til at måle afstanden (i hvert fald til de nærmeste stjerner).

Lys er det hurtigste, vi kender til. I rummet kan lys bevæge sig med en hastighed på næsten 300.000 km/sek. Et lysår er den afstand, som lyset kan tilbagelægge på et år, og det er næsten nitusindfirehundredeogtres millioner kilometer! Og for at tilbagelægge afstanden til den næstnærmeste stjerne i solsystemet skal lyset bruge omkring 4,2 år. Derfor siger astronomerne, at Proxima Centauri er 4,2 lysår væk.

Og det er altså den nærmeste stjerne. Nattehimlen er fyldt med stjerner i vores galakse Mælkevejen. Den nærmeste store galakse til Mælkevejen befinder sig hele toogenhalv millioner lysår væk. Og det er bare den nærmeste! Mange galakser, der er lige så fyldt med stjerner, ligger tusinder af gange længere væk. Rummet er gigantisk!