Záchrana pod vodou

Jak zachránit kosmonauta v nouzi během lunární procházky?

06/07/2017 237 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Během simulované mise do dalekého vesmíru, která proběhla na počátku července, testovala ESA nový koncept, s jehož pomocí lze dostat zpět kosmonauty na základnu, i když se stanou během lunárního průzkumu návratu neschopní.

Čtyři „akvanauti“ včetně kosmonauta ESA Pedra Duqueho a astronauta NASA Kjella Lindgrena se zúčastnili 22. běhu mise NASA NEEMO (NASA Extreme Environment Mission Operations). Při něm strávili deset dní v habitatu Aquarius nacházejícím se 20 metrů pod vodou kousek od Florida Keys.

Pedro Duque v modulu Aquarius

Cílem simulování nových aspektů kosmického průzkumu je testování vybavení, procedur a operací. Akvanauti během zkoušky podnikají pravidelné „vodní vycházky“ a následně, po vyvážení svého vztlaku, simulují úroveň gravitace na Měsíci nebo Marsu.

Díky písečnému dnu a nerovnému kamenitému terénu poskytuje oblast kolem modulu Aquarius ideální prostředí podobné lunárnímu.

Pedro Duque vysvětluje: „Mise byla tak známá a tak unikátní. Tak známá proto, že připomínala skutečný kosmický let. Od přípravy na misi, časového rozpisu, priorit, ‘startu’, když jsme se ponořili na základnu, až po denní setkání nad programem. Ovšem prostředí pro život a práci na dně moře bylo zcela unikátní.“

Bezpečnost na prvním místě

Záchrana přichází

Instruktor ESA Hervé Stevenin se přidal k misi NEEMO-22, aby otestoval nové zařízení z produkce ESA, která by mělo pomoci uvězněnému kosmonautovi na Měsíci.

Schopnost někoho zachránit je důležitou částí jakékoliv lunární procházky. Jenže kosmonaut zřejmě nebude schopen nést nebo táhnout padlého kolegu do bezpečí, protože skafandry jsou těžké a s omezenými možnostmi pohybu.

Zařízení LESA (Lunar Evacuation System Assembly) dovoluje rychlou záchranu kosmonauta během výstupu, přičemž stále počítá s omezenou mobilitou skafandru. Skládatelná pyramidě podobná konstrukce na kolech se otevře nad kosmonautem, zvedne bezvládnou postavu pomocí řemenů a umístí ji na vozík.

Trvalo přitom jen šest měsíců, než se ve středisku kosmonautů ESA v Kolíně nad Rýnem podařilo vytvořit prototyp. S konceptem přitom přišla holandská firma HAL3 Projects.

Před zařazením do programu mise Aquarius bylo zařízení testováno ve velkém výcvikovém bazénu střediska během simulovaných lunárních procházek.

Rozkládání zařízení LESA

Pedro Duque a Kjell Lindgren si postupně vyzkoušeli a vystřídali role padlého kosmonauta a jeho zachránce.

Hervé Stevenin k tomu uvedl: „Navrhl jsme zařízení majíce na paměti mezinárodní spolupráci a využívaje našich znalostí týkajících se kosmických vycházek. K tomu jsme přidali naše plány s NASA týkající se přípravy na budoucí průzkumné mise.“

„Tato schopnost simulování lunárních schopností nám dovolí provést více testů inovativního evropského hardware pro budoucí průzkum Měsíce.“

V závislosti na zpětné vazbě ze zkoušek vylepší ESA hardware tak, aby byla záchrana na Měsíci ještě rychlejší a jednodušší.