Alexander Gerst testuje skafandr

Kosmonaut Alexander Gerst je připravený na výstup do volného prostoru

03/10/2014 661 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Alexander Gerst strávil poslední čtyři měsíce v relativním bezpečí Mezinárodní kosmické stanice, ale v úterý se vydá do otevřeného prostoru. Doprovodí astronauta NASA Reida Wisemana v rámci sedmihodinové kosmické procházky.

Všechno je připraveno!

Jejich hlavním úkolem bude přesunout selhavší chladicí čerpadlo, které bylo během minulého výstupu ponecháno v dočasném úložišti, do finální pozice. Alexander Gerst a Reid Wiseman mají také za úkol nainstalovat jednotku, která umožní robotickému manipulátoru kosmické stanice zůstat připojený k energii i v případě, že dojde k jeho přemístění.

Před tím, než v úterý 7. října vystoupí z přechodové komory modulu Quest (stát se tak má ve 12:10 h GMT, tedy 14:10 h středoevropského času), budou více než dvě hodiny dýchat čistý kyslík, aby se z jejich těl vyloučil dusík: jde o podobnou operaci, kterou provádí hlubinní potápěči.

Oba kosmonauti budou pracovat jak společně, tak samostatně. Na počátku vycházky Reid Wiseman připraví novou lokalitu pro čerpadlo, zatímco Alexander Gerst uvolní jednotku z dočasného místa na příhradovém nosníku stanice. Američan se následně bude věnovat druhému úkolu, kterým je instalace energetické jednotky k robotickému manipulátoru. Zároveň čas od času pomůže s přepojením kotvícího lanka Alexandra Gersta, aby se mohl bezpečněji a volněji pohybovat.

Robotický manipulátor kosmické stanice

Následně dvojice kosmonautů spojí své síly pro přesun čerpadla na finální místo stejně jako bude následně pracovat společně na robotickém manipulátoru.

Výstupy do otevřeného prostoru představují choreograficky pečlivě připravené záležitosti, přičemž vyžadují přesné plánování a perfektní koordinaci mezi kosmonauty a řídicím střediskem.

Vedoucí mise Expedic 41 a 42 na kosmické stanici za ESA Alex Nitsch je zodpovědný za evropskou část mise Blue Dot. Let řídí ze střediska CCC (Columbus Control Centre) v německém Oberpfaffenhofenu: „Příprava a nácvik na kosmickou vycházku trvá týdny a představuje zapojení všech partnerů v řídicích střediscích v americkém Houstonu stejně jako v Moskvě v Rusku.“

Astronaut Reid Wiseman připravuje skafandr

Kosmická stanice oběhne Zemi jednou za devadesát minut. V jednu chvíli tak může sluneční záření kosmonauty oslňovat, za okamžik se ale mohou ponořit do hluboké tmy, kde jsou jediným zdrojem světla lampy na přilbách.

„Pro pozemní řídicí středisko stejně jako pro kosmonauty nepředstavuje kosmická vycházka pohodovou nedělní procházku,“ pokračuje Alex Nitsch. „Výstupy jsou únavné a vyžadují maximální koncentraci. Od okamžiku, kdy opustíte průlez až do chvíle, kdy se vrátíte zpět do přechodové komory, je vše podřízeno velmi přísnému časovému rozpisu.“

Příprava skafandrů

Aby se co nejlépe využil čas strávený mimo loď, mají kosmonauti připravený seznam toho, co se dá dělat s předstihem. Pokud to čas a energie umožní, mohou se začít věnovat úkolům plánovaným až pro následující kosmické vycházky jako je přepojování kabeláže nebo přesun vybavení.

Výstup bude 27. vycházkou v amerických skafandrech z modulu Quest. Reid Wiseman má volací znak EV1 a bude mít oblečený skafandr s červenými pruhy. Alexander má volací znak EV2 a neoznačený skafandr.