Observatoř Gaia mapuje hvězdy naší Mléčné dráhy

Největší operace observatoře Gaia od startu a testování

15/07/2019 554 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

V úterý 16. července provedly týmy ESA v řídicím středisku „manévr změny dráhy“ s observatoří Gaia. Šlo o největší operaci od doby, kdy se Gaia dostala v roce 2013 do vesmíru.

Observatoř Gaia má za úkol provést mapování více než miliardy hvězd, díky čemuž má vzniknout největší trojrozměrná mapa naší Galaxie, Mléčné dráhy. Tak nám Gaia pomůže odhalit skladbu, formování a vývoj naší galaxie – a ještě mnoho dalšího.

Observatoř u bodu L2

Uplynulých 5,5 roku putovala observatoř na dráze, která ji udržovala mimo zemský stín. Na dráze kolem druhého Lagrangeova bodu.

Tento pomyslný bod je 1,5 miliónu kilometrů od Země – čtyřikrát dále než Měsíc – a je úžasným místem, z něhož se dá dělat věda. Protože při pohledu z observatoře jsou Slunce, Země a Měsíc v jednom směru, má v L2 ideální podmínky pro volné sledování většiny oblohy.

Umístění observatoře v blízkosti bodu L2 také zajišťuje tomuto „lovci hvězd“ stabilitu, protože až dosud nikdy nevstoupila do zemského stínu. Díky tomu byla doposud Gaia ušetřena změn teploty nebo výkyvů v infračervené části spektra, které by byly nezbytným důsledkem podobného zatmění Zemí.

Ačkoliv je Gaia na konci své plánované životnost, má stále pohonné látky v nádržích a ještě mnoho práce, kterou může udělat – a tak její mise pokračuje. Jenže její dráha ji měla poprvé přinést do stínu Země. V srpnu a listopadu letošního roku, kdyby nedošlo ke korekci dráhy, by observatoř částečně vstoupila do zemského stínu.

Kterak se vyhnout zemskému stínu

Tato dvě zatmění by vedla k tomu, že by sluneční baterie observatoře Gaia nebyly dostatečně osvětlené – a ta by se v konečném důsledku automaticky vypnula. To by omezilo její stabilitu a zásobování elektrickou energií, což by vedlo k teplotní nestabilitě a následně i mělo vliv na získávání vědeckých dat v následujících týdnech.

Vyhnutí se zatmění

Aby nedošlo k naplnění tohoto černého scénáře, tak operátoři v řídicím středisku ESA plánují provedení „Whiteheadova manévru“, s jehož pomocí se zatmění vyhnou.

Tým v řídicím středisku observatoře Gaia vede David Milligan

Dne 16. července použije Gaia kombinaci svých palubních trysek, které „posunou“ celou observatoř v diagonálním směru – pryč od stínu. A to pomocí speciální techniky známé jako „vektorování tahu“.

„Tuto operaci jsme pojmenovali po našem skvělém kolegovi, Garym Whiteheadovi, který nás bohužel minulý měsíc opustil. Před tím sloužil v letovém řídicím týmu více než jedenáct let,“ uvedl manažer operací observatoře Gaia David Milligan.

„Tento manévr nám možní změnit dráhu observatoře Gaia, aniž bychom ji natočili. Díky tomu dokážeme zajistit, že sluneční záření neohrozí extrémně citlivý teleskop.“

Nejstabilnější kosmická observatoř

Gaia je neskutečně stabilní sonda. Je mnohem, mnohem stabilnější – a tedy přesnější – než jakékoliv jiné kosmické zařízení, které je dnes v provozu.

Observatoř Gaia byla vypuštěna v roce 2011

„Ve vesmíru dosažení stability nějaký čas trvá,“ vysvětluje David Milligan.

„Protože po změně teploty nebo neočekávaném pohybu může trvat i týdny, než se situace vrátí do normálu, snažíme se maximálně omezit čas, během něhož jsou prováděné speciální aktivity mající vliv na vědecká pozorování.“

„Společně s Whiteheadovým manévrem tak plánujeme uskutečnit některé údržbářské a kalibrační aktivity na komplexních subsystémech observatoře, které bychom museli uskutečnit tak jako tak a které by měly vliv na vědecký program.“

Díky své pozici a bezkonkurenční přesnosti, je observatoř Gaia jednou z nejproduktivnějších kosmických observatoří současnosti. Jen za poslední rok bylo publikováno více než 800 prací, které vychází z jejích pozorování.

Obloha viděná očima observatoře Gaia