Melbourne v noci.

Noční pozorování měst z paluby kosmické stanice

05/04/2012 700 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA André Kuipers instaloval na Mezinárodní kosmické stanici NightPod: zařízení pro pořizování nočních snímků Země. První dávka záběrů ukazuje dechberoucí pohledy na noční města.

Každý amatérský fotograf ví, že pořizování snímků v noci s sebou přináší problémy: vyžaduje dlouhou expozici, aby bylo možné získat dostatečné množství světla – jenže zároveň je potřeba zajistit fotoaparát proti sebemenšímu pohybu. Jinak jsou snímky rozmazané a neostré. Profesionální fotografové tak používají stativ k tomu, aby se aparát nehnul a oni měli kvalitní snímky.

Jenže Mezinárodní kosmická stanice kroužící kolem Země rychlostí sedm kilometrů za sekundu není úplně nejlepší místem pro instalaci stativu pro pořizování nočních snímků. I kdyby byl fotoaparát sebelépe uchycený, vlastní kosmická stanice se pohybuje tak rychle, že noční snímky budou nakonec rozmazané.

Atény tak, jak je viděl Paolo Nespoli.

Kosmonaut ESA Paolo Nespoli dokázal pořídit mnoho překrásných nočních snímků během své mise MagISStra v loňském roce. Fotografoval z proskleného modulu Cupola, který pro stanici vyrobila Evropa. Musel odhadovat rychlost, s jakou se pohybuje – a pohyb pak kompenzoval pohybem ruky, což je nesmírně obtížný úkon i za naprosto ideálních podmínek.

Ve spolupráci s holandskou společností Cosine proto ESA vyvinula speciální motorizovaný stativ. Jmenuje se NightPod a kompenzuje pohyb kosmické stanice tak, že automaticky sleduje jednotlivé body na Zemi. Vybraný objekt pak zůstává jakoby nehybný a výsledná fotografie je ostrá.

Zařízení NightPod.

Kosmonauti vloží do zařízení data o aktuální oběžné dráze stanice a následně mohou začít s pomocí NightPodu pořizovat snímky. Stativ může fungovat i zcela autonomně, a to až šest hodin. „Vytvořili jsme velmi flexibilní nástroj, který může být použitý s celou řadou fotoaparátů,“ vysvětluje Luigi Castiglione z oddělení pilotovaných letů a operací ESA.

„Kosmonauti jsou nadšení z používání NightPodu,“ doplňuje vedoucí střediska Erasmus při ředitelství ESA pro pilotované lety a operace Massimo Sabbatini. „Snímky jsou ostřejší a je na nich vidět více detailů, než na záběrech z předchozích misí. Navíc složením několika fotografií jdoucích po sobě a jejich počítačovým vyladěním můžeme dosáhnout ještě lepších výsledků.“

Neapol v noci.

Pro NightPod je to ovšem pouze začátek. Systém byl navržený jako maximálně univerzální, takže kosmonauti na ISS už nyní přemýšlejí o tom, jak jej natočí opačným směrem – do vesmíru, aby pořídili snímky hvězd.

Podívejte se na účet ESA na Flickru a sledujte nás na Twitteru – další snímky jsou již na cestě!

Nizozemsko.