Kosmonaut Tim Peake

ESA vybrala jméno pro misi kosmonauta Tima Peakea

18/07/2014 483 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Když se v příštím roce vydá kosmonaut ESA Tim Peake na svoji šestiměsíční návštěvu Mezinárodní kosmické stanice, ponese jeho mise název Principia.

Počátkem letošního roku se zapojilo do klání navrhujícího název jeho mise přes 4000 osob s tím, že název Principia se mezi nimi objevil dvacetkrát. Jméno odkazuje na trojdílný historický text Isaaca Newtona, který změnil svět:Naturalis Principia Mathematica. V něm popisoval základní principy pohybu a gravitace.

Inspirovaný známou příhodou o jablku padajícím ze stromu popsal Newton zákony gravitace a položil tím základy kosmických letů. Tim Peake stráví šest měsíců ve stavu beztíže: bude to poprvé, co britský kosmonaut navštíví Mezinárodní kosmickou stanici.

„Jsem potěšený tímto jménem, které je poctou jednomu z největších britských vědců,“ uvádí Tim Peake. „A doufám, že to povzbudí lidi k novému pozorování světa – stejně jako udělal Isaac Newton.“

„Naše planeta Země je tak křehkým a krásným místem a je povinností nás všech se o ni starat.“

Tim Peake odstartuje z ruského kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu v listopadu 2015 – a bezesporu si vychutná Newtonovo oblíbené ovoce, které k němu dorazí na jedné ze zásobovacích lodí. Jedním z cílů jeho mise je přitom během svého pobytu ve vesmíru inspirovat děti, třeba propagací zdravého jídla.

Mezinárodní kosmická stanice je prvotřídním vědeckým pracovištěm. Stálá šestičlenná posádka zde tráví většinu svého času prováděním experimentů, které nemůžeme provést kdekoliv na Zemi.

Kosmonauti ESA mají nyní velmi napilno: Alexander Gerst nyní pracuje na ISS, Samantha Cristoforettiová se připravuje na listopadový start a krátce před Timem Peakem základnu navštíví na desetidenní misi i Andreas Mogensen.

Mezinárodní kosmická stanice