Pomoc při realizaci miniraketoplánu Dream Chaser

08/01/2014 3068 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA a americká firma Sierra Nevada Corporation (SNC) podepsaly dohodu o porozumění, v jejímž rámci se pokusí identifikovat možnosti spolupráce s evropským průmyslem při vývoji hardware a konceptu letů pro kosmický transportní systém Dream Chaser.

Dream Chaser je součástí programu NASA pro komerční dopravu posádek na Mezinárodní kosmickou stanici a zpět na Zemi počínaje rokem 2017. Dream Chaser je ekonomický nástupce kosmických raketoplánů: jde přitom o jediné vztlakové těleso v programu. Bude dopravovat kosmonauty a důležitý náklad na nízkou oběžnou dráhu Země, přičemž bude přistávat na letištní dráze jako kluzák. Dream Chaser přitom může sloužit také jako platforma pro technologické demonstrační mise, konstrukční nebo opravářské práce, stejně jako pro vědecké výpravy – a to pilotované či bezpilotní.

Testování stykovacího uzlu IBDM

ESA bude spolupracovat se společností SNC, aby identifikovala, který evropský hardware, software nebo znalosti mohou být využity pro projekt orbitálního pilotovaného stroje Dream Chaser. ESA a SNC budou studovat možnosti pro vznik průmyslového konsorcia zahrnujícího evropské partnery při využití Dream Chaseru pro evropské mise.

Důležitou zkoumanou oblastí bude využití spojovacího mechanismu ESA IBDM (International Berthing Docking Mechanism), což je pokročilý stykovací uzel navržený pro Mezinárodní kosmickou stanici. Ten je schopen aktivně zachytit a připojit Dream Chaser k orbitálnímu komplexu. Hlavní komponenty mechanismu jsou vyráběné v Belgii, Itálii a Švýcarsku. Stejně tak bude studováno využití stávajících a nových technologií či postupů nebo expertíza ESA v oblasti pilotovaných letů nebo evropské simulátory a zobrazovací prvky.

Tato dohoda umožňuje ESA využít svůj hardware a technologie ve vesmíru na pilotované kosmické lodi. Díky tomu může SNC snížit vývojové náklady stejně jako dobu vývoje nebo maximálně využít rozsáhlé zkušenosti ESA a průmyslových partnerů.

Po konci vyhodnocovací a plánovací fáze, která bude probíhat po celý rok 2014, obě organizace předpokládají pokračování spolupráce až do okamžiku zahájení letových operací. Stejně tak se předpokládá zapojení obou partnerů do studie využití Dream Chaseru pro čistě evropské mise.