Těžké dny v noci

07/05/2013 5071 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Výzkumná stanice Concordia v srdci Antarktidy viděla na tři měsíce naposledy Slunce. Od tohoto okamžiku bude její osazenstvo fungovat výhradně při umělém osvětlení: bude muset žít a pracovat na nejodlehlejší základně na Zemi.

Odchod Slunce signalizuje, že opravdové dobrodružství právě začalo: bude znamenat skutečnou zkoušku morálky týmu, ovšem s příslibem překrásných výhledů na oblohu. Jeden z členů posádky Antonio Litterio popisuje své pocity na blogu Concordie: „Noc přináší temnotu, která nás naplňuje strachem, ale která stejně tak nabízí úžasné představení – hvězdy, mléčnou dráhu a mnohá překvapení.“

Na základně najdeme glaciology, seismology nebo astronomy. Všichni tito vědci jsou vybíráni proto, že mohou využít prostředí ušetřené vlivů civilizace. Nejbližším obydleným místem je zhruba 600 km vzdálená ruská základna Vostok.

ESA každoročně financuje účast lékaře-výzkumníka, který přímo v terénu studuje vliv izolace na posádku. Život v izolaci, na omezeném prostoru a bez slunečního záření totiž v mnoha ohledech připomíná dlouhou cestu v kosmické lodi.

O vlastních zkušenostech s životem v extrémních podmínkách píšou členové posádky vlastní blog – viz pravý sloupec.