Illustration af, hvordan sammenstødet med kometen kan komme til at se ud.

Komet i sigtekornet

01/07/2005 668 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

På mandag torpederer NASA kometen Tempel-1 med et stort projektil for at se, hvad der gemmer sig under overfladen. ESA’s kometjæger Rosetta er i en ideel position til at deltage i observationerne

Et krater, der mindst er på størrelse med et parcelhus og måske så stort som et fodboldstadion, er det forventede resultat, når den amerikanske rumfartsorganisation NASA 4. juli sender et 370 kilo tungt projektil mod kometen Tempel-1. Dagen før forlader projektilet rumfartøjet Deep Impact, som også har til opgave at observere sammenstødet. Det samme vil en række andre fartøjer i rummet samt teleskoper på Jorden. Blandt andet er fartøjet Rosetta, som den europæiske rumfartsorganisation ESA har sendt op for at studere en anden komet, i en ideel position til at indsamle mest mulig information om det materiale, der bliver frigivet fra Tempel-1’s indre. Det er første gang, forskerne får adgang til denne type information.

Man mener, at kometer blev dannet helt tilbage ved Solsystemets fødsel. Derfor er det interessant at se, hvad de består af. Hidtil har man kun kunnet iagttage kometernes overflade, som er forandret af det hårde liv i rummet præget af sammenstød med elektrisk ladede partikler fra Solen og anden slitage.

ESA’s Rosetta skal møde kometen Churyumov-Gerasimenko langt ude i Solsystemet i 2014, landesætte en sonde og slå følge med kometen på dens videre fart ind mod Solsystemets centrum. Rosettas instrumenter er designet til at studere kometer, og da fartøjet i øjeblikket ”kun” er ca. 80 millioner kilometer fra Tempel-1 forventer ESA, at det kommer til at levere data af høj kvalitet fra kollisionen på mandag.

Også et andet ESA-fartøj, XMM/Newton, der blandt andet har til formål at studere røntgenstråling i rummet, bliver indstillet på Tempel-1. Det samme gør NASA/ESA’s rumteleskop Hubble, NASA’s Spitzer teleskop og røntgenfartøjet Chandra samt ESA’s OGS teleskop på Tenerife og endelig samtlige det europæiske astronomiske observatorium ESO’s syv teleskoper ved La Silla og Paranal i Chile.

Der bliver mulighed for at følge begivenheden via ESA TV Service. Følg linkene ude til højre.