H πρώτη εικόνα που έστειλε το <i>Curiosity</i> από τον Άρη

Διαστημόπλοιο της ESA καταγράφει σήματα της νέας αποστολής της NASA στον Άρη

14/08/2012 825 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Greece

Το πρωί της 6 Αυγούστου, στις 8:14 ώρα Ελλάδος, το διαστημόπλοιο της ESA Mars Express έλαβε σήματα από το Εργαστήριο Φυσικής του Άρη στην NASA προς το όχημα Curiosity που μόλις είχε προσεδαφιστεί στον Κόκκινο Πλανήτη. Και ο επίγειος σταθμός της ESA στη New Norcia, 248 εκατομμύρια χιλιόμετρα μακριά από τον Άρη έλαβε σήματα από την νέα αποστολή της NASA.

Ένα κρίσιμο κομμάτι της συνεχής υποστήριξης που προσφέρει η ESA στην νέα αποστολή του Εργαστηρίου Φυσικής του Άρη στην NASA ολοκληρώθηκε. Τα σήματα που έλαβε το διαστημόπλοιο Mars Express κατά την άφιξη και προσεδάφιση του Curiosity λήφθησαν στο ESOC, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Διαστημικών Επιχειρήσεων στο Darmstadt της Γερμανίας.

To διαστημόπλοιο Mars Express έλαβε σήματα από τη νέα αποστολή της NASA που καλύπτουν το σύνολο του φάσματος συχνοτήτων που χρησιμοποιούνται για ραδιοφωνικές επικοινωνίες, τα οποία αποθηκεύτηκαν πριν αρχίσουν να μεταδίδονται προς τη Γη όπου η λήψη τους άρχισε στις 09:15 ώρα Ελλάδος.

Το διαστημόπλοιο Mars Express ακολουθεί τη νέα αποστολή της NASA

Tα σήματα που λήφθησαν στο ESOC στάλθηκαν στη συνέχεια στο Jet Propulsion Laboratory της NASA στην Πασαντίνα, Καλιφόρνια για ανάλυση. Παρόμοιες καταγραφές στάλθηκαν στην NASA από τον επίγειο σταθμό της ESA στη New Norcia, Αυστραλία.

Την προσεδάφιση του οχήματος Curiosity παρακολούθησαν τα διαστημόπλοια Odyssey και Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) της NASA. Ειδικότερα, το Odyssey προσέφερε την πολυαναμενόμενη επιβεβαίωση ότι προσεδαφίστηκε με επιτυχία στις 08:31 ώρα Ελλάδος.

Η ESA καλωσορίζει ένα νέο φίλο στον Άρη

«Συγχαρητήρια στους συναδέλφους μας στην NASA για την επιτυχή προσεδάφιση,» έστειλε ο Paolo Ferri, που ηγείται των Επιχειρήσεων Ηλιακών και Πλανητικών Αποστολών της ESA. «Η ομάδα του Mars Express καλωσορίζει το νεοφερμένο στη γειτονιά.»

Το διαστημόπλοιο Mars Express έλαβε τα πρώτα σήματα περίπου 10 λεπτά πριν το Curiosity εισέλθει στην ατμόσφαιρα του Άρη, με ταχύτητα 21.000 χιλιόμετρα την ώρα, για να προσεγγίσει και τελικά να προσεδαφιστεί στην επιφάνειά του.

To κέντρο ελέγχου στο <i>ESOC</i>
To κέντρο ελέγχου στο ESOC

«Λαμβάναμε σήματα από το από το Εργαστήριο Φυσικής του Άρη για περίπου 28 λεπτά και λίγα λεπτά πριν την προσεδάφιση του Curiosity στον κρατήρα Gale χάσαμε την επαφή, όπως ήταν αναμενόμενο,» σημείωσε ο Michel Denis, υπεύθυνος επιχειρήσεων του διαστημικού ταξιδιού του Mars Express.

«H NASA έχει πλέον στα χέρια της πολύτιμα στοιχεία και όλοι εδώ θα ήθελαν να εκφράσουν την ευχαρίστησή τους που μπόρεσαν να βοηθήσουν στην προσεδάφιση του Curiosity στον κόκκινο πλανήτη.»

Σήματα που καταγράφησαν από το Mars Express και τον επίγειο σταθμό στη New Norcia περιέχουν πληροφορίες για την ταχύτητα και την κατεύθυνση προς την οποία κινούταν το Curiosity. Προσφέρουν στοιχεία για μία σειρά από κρίσιμες στιγμές της προσεδάφισης, όπως το άνοιγμα του αλεξίπτωτου και την απομάκρυνση της ασπίδας θερμικής προστασίας.

Με τη βοήθειά τους, οι επιστήμονες θα μπορέσουν να αναπαραγάγουν με κάθε λεπτομέρεια την πορεία του ρομποτικού εξερευνητή, να βελτιώσουν την εικόνα που έχουμε για την ατμόσφαιρα του Άρη και να εκτιμήσουν την ακρίβεια με την οποία προσεδαφίστηκε στον προεπιλεγμένο σημείο της επιφάνειας του κόκκινου πλανήτη.

Τα σήματα που καταγράφησαν από το διαστημόπλοιο Mars Express στάλθηκαν δύο ακόμα φορές μέσω του επίγειο σταθμό της ESA στη New Norcia, όσο και αυτού στη Cebreros της Ισπανίας.

H ESA θα συνεχίσει να υποστηρίζει στην αποστολή Curiosity

O δέκτης του επίγειου σταθμού στη <i>New Norcia</i>
O δέκτης του επίγειου σταθμού στη New Norcia

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες, στη διάρκεια της πρώτης φάσης της αποστολής Curiosity στην επιφάνεια του Άρη, το Mars Express και η ομάδα ειδικών της ESA στο ESOC θα συνεχίσουν να μεταδίδουν δεδομένα.

Στη συνέχεια, η ESA θα υποστηρίζει την αποστολή Curiosity, εφόσον της ζητηθεί από την NASA, στέλνοντας στη Γη στοιχεία για το ρομποτικό εξευρηνητή στον Άρη. Κάτι που θα είναι απαραίτητο, για παράδειγμα, στην περίπτωση που τα διαστημόπλοια Odyssey και MRO παρουσιάζουν τεχνικά προβλήματα.

Το δίκτυο επίγειων σταθμών της ESA μπορεί να υποστηρίξει αποστολές της NASA, χάρη την πολύχρονη συνεργασία μεταξύ των δύο διαστημικών υπηρεσιών.

«Η υποστήριξη που προσέφερε η ESA στην αποστολή Curiosity είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα της συνεργασίας της με τη NASA, όχι μονάχα στη Γη αλλά και στο μακρινό διάστημα,» τόνισε ο Manfred Warhaut, ο οποίος ηγείται του τμήματος Διαστημικών Επιχειρήσεων της ESA.

«Kανείς δεν θα ήθελε να ταξιδέψει μέχρι τον Άρη μόνος του· στενή συνεργασία είναι απαραίτητη για να μειωθούν οι κίνδυνοι μίας τέτοιας αποστολής και για την πρόοδο της επιστήμης.»