ESA levererar lab-modul till Rymdstationen

09/06/2006 442 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Den europeiska laboratoriemodulen Columbus har nu landat på Kennedy Space Center. Där kommer den att förberedas för uppskjutning någon gång under 2007. Den kommer då att ge astronauterna på Rymdstationen helt nya möjligheter att utföra experiment inom områden som livsvetenskaper, fysik och materialvetenskap.

ESA:s viktigaste bidrag till den internationella rymdstationen har nu levererats till Kennedy Space Center i Florida. Det är laboratoriemodulen Columbus, som togs emot under mycket pompa och ståt när den lastades ur det enorma Beluga-planet som transporterat modulen från Bremen. Där hade modulen bland annat fått en välsignelse av Tysklands förbundskansler Angela Merkel innan den packades ihop för transport över Atlanten.

– Columbus är en viktig milstolpe för att färdigställa stationen, sade Michael Suffredini som är programansvarig för den internationella rymdstationen på NASA.

Han pekade också på att Columbus visar på det internationella samarbetet och den gemensamma planering som är nödvändig för att stationen ska bli framgångsrik.

Välförsett laboratorium

I Columbus-modulen kan tre forskare arbeta på de tio olika experimentstationerna.

Columbus kommer att förberedas för sin uppskjutning på Kennedys Space Station Processing Facility. Om allt går enligt planerna så kommer Columbus att skickas upp i mitten av nästa år ombord på en rymdskyttel.

Som en del av sin omfattande utrustning för vetenskapliga experiment kan Columbus-modulen husera upp till tio experiment, som alla är designade för att tillåta så mycket forskning som möjligt på minsta möjliga utrymme inom så många discipliner som möjligt.

Det kommer att finnas moduler för forskning på mikroorganismer, växter och insekter, på effekterna på människor av långvarig tyngdlöshet och på det märkliga beteendet av vätskor i tyngdlöshet, bland mycket annat.

Columbus har också fyra externa plattformar som ger besättningen möjligheter att göra experiment utanför stationen.

Varje experiment är stort som en telefonkiosk och har egen egen energiförsörjning och utrustning för att kommunicera med forskare på jorden.

Skottsäkert hölje

Den modul som ska skickas upp till den internationella rymdstationen är bara en del av det egentliga Columbus-projektet. En oundgänglig del är de forskare som deltar i Columbus-experimenten i jordbaserade laboratorier världen runt.

Operationscentret för Columbus ligger i tyska Oberpfaffenhofen, och det kommer att vara huvudansvarigt för den forskning som ska bedrivas i modulen.

Själva Columbus-modulen är 4,5 meter i diameter, knappt 7 meter lång, vilket tillsammans ger en innervolym på 75 kubikmeter. Modulen väger knappt 13 ton med den utrustning den kommer att skjutas upp med och den maximala massan när den väl är på plats är 21 ton.

För att skydda mot mikrometeoriter och rymdskräp har den ytterst ett skyddssystem av aluminium och kevlar, ett material som används i skottsäkra västar.