Zachycení lodi Dragon.

Kterak chytit kosmickou loď

04/06/2012 302 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Noví kosmonauti ESA se učí, jak na Mezinárodní kosmické stanici ovládat robotické manipulátory. Představte si, že použijete dva joysticky k práci s dlouhou mechanickou paží, kterou vidíte jen pomocí záběrů kamer a občas skrze okno – a to vše se odehrává ve stavu beztíže.

Robotické paže na kosmické stanici jsou používané například k zachytávání a připojování nákladních lodí jako jsou třeba japonská HTV nebo americké Dragon a Cygnus. Stejně tak ovšem pomáhají kosmonautům během výstupů ve skafandrech – nebo jsou dokonce schopné tyto kosmické vycházky nahradit úplně.

Všichni kosmonauti, kteří se vydávají na kosmickou základnu, musí být certifikovanými operátory robotických paží. Zvládnutí této obtížné úlohy přitom vyžaduje speciální kurzy a trenéry.

Kosmonauti ESA mají naštěstí silné zázemí, co se týká provozování robotických systému během svého základního výcviku v Evropském středisku kosmonautů v německém Kolíně nad Rýnem.

Alexander Gerst během nácviku zacházení s robotickými manipulátory.

Základní robotický výcvik představuje 30 hodin instruktáže, které jsou rozložené do dvanácti lekcí – přitom zhruba stejný čas zaberou kosmonautům „domácí úkoly“. Aby byla jistota, že kandidáti na kosmonauty skutečně rozumí všemu, musí na závěr kurzu absolvovat tři zkoušky.

Během výuky nových znalostí je vždy dobré nechat si poradit od někoho s osobní zkušeností. Proto zkušení kosmonauti ESA Frank De Winne a Leopold Eyharts poskytují v průběhu kurzu praktické rady a účastní se i zkoušek.

Poté, co kandidáti absolvují ve výcvikovém středisku v Německu závěrečnou zkoušku, jsou připraveni k dalšímu tréninku v NASA a u Kanadské kosmické agentury. Nedávno tak byl kosmonaut ESA Alexander Gerst u NASA v Houston (stát Texas, USA), zatímco kosmonautka ESA Samantha Cristoforetti(ová) absolvovala přípravu v Kanadské kosmické agentuře v Montrealu (Kanada).

Instruktoři ESA Richard Moss a Lionel Ferra pak vytvořili obnovovací kurz, který mohou kosmonauti kdykoliv podstoupit, aby obnovili své znalosti a dovednosti.

Výcvik Samanthy Cristoforettiové.

„Abychom co nejlépe připravili naši posádku pro robotické úkoly na kosmické stanici, navrhli jsme několik lekcí procvičujících nejdůležitější dovednosti, které by měli znát dříve, než se vydají do Montrealu nebo Houstonu,“ vysvětluje Lionel Ferra.

„Obnovovací kurz je mostem mezi ukončením základního robotického výcviku a pokročilé přípravy v Severní Americe.“

Příprava je přitom zatím maximálně úspěšná: kandidáti ESA Luca Parmitano, Alexander Gerst and Samantha Cristoforetti(ová) prošli Montrealem i Houstonem bez ztráty kytičky.

Luca Parmitano přitom poznamenal: „Jedna z věcí, kterou nás v Evropském výcvikovém středisku naučili je, že během práce s robotickými manipulátory je nesmírně důležitá komunikace. Musíme všechno hlásit ústně jasným a srozumitelným způsobem.“

Samantha si tak nyní může být jistá, že má kvalitní základy pro úspěšné dokončení své přípravy. Před odletem do Kanady uvedla: „Robotické operace jsou unikátní činností, kterou kosmonauti provozují na kosmické stanici. Robotika přitom pro nás představuje jak výzvu, tak zábavu.“

„Už teď se těším na další krok: jak se naučím pracovat s robotickými manipulátory v prostředí kosmické stanice.“