Bezprostředně po „přistání“.

Vítejte zpět – a děkujeme Vám, účastníci experimentu Mars500!

04/11/2011 254 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Rekordní simulovaná mise na Mars skončila s úsměvem na tvářích po sedmnáctiměsíční izolaci. Šest dobrovolníků z mise Mars500 vystoupilo dnes ze své „kosmické lodi“ a bylo přivítáno organizátory experimentu stejně jako vědeckými pracovníky – nikdo neskrýval nadšení, že celá akce proběhla lépe, než se původně očekávalo.

Mars500, první experiment uskutečněný v reálné délce a simulující lidskou výpravu na sousední planetu, započal před 520 dny. Stalo se tak 3. června 2010 v Institutu biomedicínských problémů v Moskvě.

Mezinárodní skupina byla izolována v modelu meziplanetární lodi, přičemž jednotlivé fáze letu byly co nejvěrněji kopírované: dlouhý let k Marsu, navedení na oběžnou dráhu planety, přistání na povrchu, aktivity na něm, návrat na oběžnou dráhu, monotónní zpáteční let a přílet na Zemi.

Během „letu“ uskutečnila posádka více než sto pokusů: všechny byly nějakým způsobem spojené s otázkami dlouhodobých letů do vzdáleného vesmíru.

Posádka si užívá snídani.

Aby byla izolace co nejvěrnější, komunikace s řídícím střediskem byla uměle zpožďována tak, aby přesně odpovídala narůstající vzdálenosti během skutečného letu na Mars.

Posádka skládající se ze tří Rusů, Číňana a dvou Evropanů si vedla nad očekávání dobře. Drželi pospolu a ukázali, že motivace plus týmový duch mohou pomoci lidem zvládat obtížné podmínky. Vědci přitom byli překvapeni výjimečnou disciplínou jednotlivých členů.

„Děkujeme mnohokrát za vaše pozoruhodnou snahu,“ uvedl generální ředitel ESA Jean-Jacques Dordain ve své zdravici z Paříže krátce poté, co posádka opustila na konci izolace svůj modul.

„Vítám odvahu, zájem a velkorysost těchto mladých lidí, kteří obětovali skoro dva roky života tomuto projektu. Ten posune pilotovaný kosmický výzkum do nové dimenze.“

Setkání po odloučení

Uzavření průletu před 520 dny.

Výstupní průlez se otevřel ve 14:00 h místního času (což znamená v 11:00 h středoevropského nebo 10:00 h GMT) a „marsonauti“ vzápětí poté opustili svůj „planetolet“, aby se mohli setkat s letovými řediteli.

Po prvním setkání se svobodou na ně následně čekaly lékařské prohlídky, rodiny a blízcí přátelé.

„Je skvělé vidět vás všechny na vlastní oči,“ uvedl po ukončení experimentu Ital a reprezentant ESA Diego Urbina.

„Mise Mars500 uskutečnila – byť na Zemi – nejdelší kosmickou cestu, s jejíž pomocí může lidstvo jednoho dne zažít nový úsvit na vzdálené, ale dosažitelné planetě.“

„Jakožto zástupce Evropské kosmické agentury jsem poctěn, že jsem mohl být součástí této pozoruhodné výzvy, které jsem čelil s pěti dalšími profesionály, přáteli a úžasnými osobnostmi. Byly to nejlepší lidé, se kterými jsem kdy měl možnost pracovat.“

„Budu navždy vděčný všem, kdo – byť na dálku – stáli při mě během této skutečné kosmické odysei.“

Další zástupce ESA v experimentu, Romain Charles z Francie, dodává: „Před půldruhým rokem jsem byl vybraný jako člen výpravy Mars500. Dnes po 520denním výletu, kdy jsme se ovšem reálně nepohnuli z místa, jsem skutečně hrdý na to, že jsem společně se svými přáteli dokázal, že cesta na Rudou planetu je možná.“

„Nashromáždili jsme obrovské množství cenných zkušeností, které najdou uplatnění jednoho dne při návrhu a realizaci skutečné výpravy na Mars.“

„A jsme připraveni usednout do skutečné kosmické lodi, která se tam vydá!“

Během prvních dnů nově nabyté svobody projde posádka důkladnými lékařskými a psychologickými vyšetřeními. Stejně tak si budou jednotliví účastníci experimentu užívat soukromého odpočinku předtím, než 8. listopadu v Moskvě předstoupí před média.

Jejich práce bude pokračovat až do počátku prosince, když budou procházet řadou technických pohovorů, testů a hodnocení, aby bylo možné uzavřít jednotlivé kapitoly a aspekty mise.

Stav beztíže 1. dubna.