Vítej doma, Paolo!

24/05/2011 249 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Paolo Nespoli se dnes bezpečně vrátil zpět na Zemi, čímž završil svoji 159denní misi na Mezinárodní kosmickou stanici. Paolo pracoval jako palubní inženýr pro Expedice 26 a 27 od loňského prosince.

Mise MagISStra, třetí dlouhodobý pobyt evropského kosmonauta na stanici, byla zakončena ve 4:27 h středoevropského času (2:27 GMT) v kazašských stepích poté, co návratový modul lodi Sojuz TMA-20 zažehnul své brzdící rakety, které zpomalily závěrečnou fázi přistání.

Paolo se svými kolegy Dmitrijem Kondratěvem (Rusko) a Catherine Colemanovou (USA) se nalodili do Sojuzu v pondělí večer a od modul Rassvět na ISS se odpojili ve 23:35 h středoevropského času (21:35 GMT h).

Velitel Kondratěv manévroval s lodí Sojuz do bezpečné vzdálenosti, zatímco Paolo Nespoli pořizoval unikátní fotografie kosmické základny. Stanice byla pro tuto příležitost pootočena o 130 stupňů, aby byla zajištěna její co nejlepší viditelnost. K ISS byl ve chvíli fotografování připojen raketoplán Endeavour, evropská nákladní loď ATV-2 Johannes Kepler, Sojuz TMA-21 a ruský zásobovací Progress.

Paolo Nespoli se v orbitální sekci lodi Sojuz věnoval fotografování zhruba půl hodiny, poté se vrátil do svého křesla v přistávacím modulu.

Nabitý program

Během více než pěti měsíců ve vesmíru realizoval Paolo rozsáhlý výzkumný program, který měl široký záběr: od nutričních testů a lékařských experimentů přes sledování radiace až třeba po fyzikální pokusy mající za cíl pochopit chování kapalin uzavřených v pevném obalu (v praxi jde např. o žhavé magma pod zemskou kůrou).

Paolo také získal mnoho vzorků, které se na Zemi vrátily jednak s ním v lodi Sojuz a jednak přistanou na palubě kosmického raketoplánu.

Jeho pobyt na Mezinárodní kosmické stanici byl skutečně rušný. Pomáhal například zajišťovat připojení dvojice nákladních kosmických lodí: druhé evropské ATV (Automated Transfer Vehicle) pojmenované Johannes Kepler a druhé japonské lodi HTV (HII Transfer Vehicle).

Na přelomu února a března navštívil kosmickou stanici také raketoplán Discovery, který sem dopravili trvalý skladovací modul Leonardo Permanent Multipurpose Module. Raketoplán Discovery krom toho přivezl na stanici množství náhradních dílů a humanoidního robota Robonauta.

Minulý týden pak stanice přivítala raketoplán Endeavour, v jehož posádce je další italský kosmonaut ESA - Roberto Vittori. Bylo to poprvé, co se na Mezinárodní kosmické stanici nacházeli v jednom okamžiku dva Italové.

Návrat Paola Nespoliho představoval i jedno prvenství: bylo to poprvé, co se od komplexu odpojila loď Sojuz ve chvíli, kdy k němu byl připojený kosmický raketoplán.

Tak daleko, a přece blízko

Pozemní personál pomáhá Nespolimu z lodi Sojuz

Ukončení mise MagISStra znamená, že mnoho uživatelů sociálních sítí přijde o svoji pravidelnou ranní rutinu: každodenní prohlídku nejnovějších fotografií z vesmíru.

Paolo byl totiž na oběžné dráze zapáleným fotografem, který pravidelně doplňoval své osobní stránky o snímky z vesmíru. Celkem jich zveřejnil 667, což znamená průměrně čtyři denně. Jeho stránky zaznamenaly úchvatných 7 200 000 návštěv.

Byl také velmi aktivní na síti Twitter, kde měl 46 186 následovníků a 1296 umístěných vzkazů. Byl jedním z finalistů na získání ceny Shorty (oceňuje nejlepší tvůrce na Twitteru a v sociálních sítích vůbec) a aktuálně je v sociálních sítích nejznámějším evropským kosmonautem.

Na Paola nyní čekají poletové brífinky a testy stejně jako tvrdé cvičení, aby se jeho tělo co nejlépe vyrovnalo po dlouhém pobytu v beztíži s návratem do gravitace.

The International Space Station with ATV-2 and Endeavour

The story behind Paolo’s Space Station photos

09/06/2011 7342 views 9 likes
Paolo after a rough ride back to Earth

Welcome home, Paolo!

24/05/2011 1738 views 3 likes
Cologne from ISS - combination of photos

Eau de Cologne

19/05/2011 1503 views 0 likes
Paolo Nespoli in the Cupola

@Astro_Paolo and views from space: “It’s amazing!”

11/02/2011 2151 views 0 likes