Space for Kids

lab
fun
news
Sterren en melkwegstelsels
Planet transit in front of a star

Exoplaneten

4 februari 2009
Sinds 1995 zijn er in banen rond verre sterren zijn al meer dan vijfhonderd planeten ontdekt. De meeste van deze exoplaneten zijn veel groter dan onze aarde. Maar ondertussen worden er steeds kleinere planeten gevonden. Sommige van deze planeten zijn ‘super-aardes’ die maar een paar keer groter zijn dan onze eigen wereld.

Enorme planeten die dicht bij hun sterren staan, zijn veel gemakkelijker te vinden dan kleine planeten of werelden die verder van hun zon ronddraaien. Het is niet verrassend dat veel van de bekende exoplaneten ‘hete Jupiters’ zijn – gasreuzen met temperaturen van meer dan 1000 graden Celsius.

De meeste exoplaneten worden ontdekt doordat wordt gekeken naar schommelingen in de beweging van een ster, die worden veroorzaakt door de aantrekkingskracht van een nabije planeet. Een paar planeten waren op afbeeldingen te zien. Een van deze planeten draait om de heldere zuidelijke ster Fomalhaut en is in beeld gebracht door de Hubble-ruimtetelescoop van ESA en NASA.

Een Europees ruimtevaartuig met de naam COROT zoekt naar exoplaneten die voor sterren langs komen. Zulke planeten zijn normaal gesproken onmogelijk te zien, omdat ze verstopt zijn in het verblindende licht van hun zon. Met COROT lukt dat wel, want die kijkt of er in het licht een klein puntje voorkomt. Dat kan een planeet zijn die voor zijn ster langs schuift.

Veel van de ontdekkingen die COROT heeft gedaan zijn hete Jupiters, maar hij heeft ook een paar super-aardes gedetecteerd. Daaronder is de kleinste planeet die tot nu toe is gevonden. Deze planeet heet COROT-7b en draait heel dicht bij zijn ster. Hij schiet er in minder dan een dag omheen. Deze vreemde wereld is minder dan twee keer zo breed als de aarde en is minder dan vier keer zo zwaar. Dat betekent dat hij uit rots en metaal moet bestaan in plaats van uit gas. COROT-7b is de eerste van een heleboel kleine, rotsige planeten die nog ontdekt moeten worden. Het lijkt erop dat zulke planeten overal in het heelal gevormd kunnen worden. En wie weet op hoeveel ervan intelligent leven voorkomt!

Copyright 2000 - 2013 © European Space Agency. All rights reserved.