Ariane 6 fully stacked

Ariane 6 byla vztyčena na startovací rampě

17/10/2022 66 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Startovací rampa pro Ariane 6 na evropském kosmodromu ve Francouzské Guayaně poprvé přivítala plně sestavený exemplář nové těžkotonážní rakety ESA: ke středovému stupni se čtyřmi pomocnými motory byl nyní připojený i tzv. horní kompozit. Ten se skládá ze dvou polovin aerodynamického krytu a modelu družice společně se strukturálním adaptérem potřebným pro připojení ke středovému stupni. Horní kompozit uskutečnil 10 km dlouhou cestu z budovy finální přípravy na startovací rampu dne 12. října.

Montáž, přesun a instalace horního kompozitu prověřila celý přípravný proces Ariane 6. V následujících týdnech týmy ESA, ArianeGroup a francouzské kosmické agentury CNES provedou mechanické, elektrické a potrubní zkoušky, během nichž propojí testovací model Ariane 64 s vypouštěcím komplexem.

S plně integrovanou Ariane 6 na rampě prověří kombinované testy nejen raketu, ale právě i pozemní komplex a společné elektrické, kapalinové a mechanické systémy jako jeden celek. Kombinované testy budou zahrnovat plnění nádrže i jejich vypouštění, aby byl zaručen hladký průběh startovací sekvence. Stejně tak bude prověřovaný letový i zkušební software.

Následně poslouží startovací rampa jako testovací stav pro zkušební zážehy motoru Vulcain 2.1 středového stupně. Zkoušeny budou přerušované zážehy i zážehy dlouhé. Vulcain 2.1 je odvozený z motoru Vulcain 2 rakety Ariane 5.

Souběžně s testy na kosmodromu začaly v německém Lampoldshausenu na zkušebních stavech německé agentury DLR statické testy horního stupně Ariane 6 s nově vyvinutým motorem Vinci.

Restartovatelný motor Vinci umožní Ariane 6 dopravit vícero družic na různé oběžné dráhy při jednom startu. Po oddělení nákladu a závěrečném zážehu motoru je pak stupeň navedený do hustých vrstev atmosféry, kde zaniká a nerozšiřuje tak množství kosmické tříště.

Ředitel kosmické dopravy v ESA Daniel Neuenschwander podtrhuje význam Ariane 6 coby nástupce Ariane 5, která už více než čtvrt století poskytuje Evropě spolehlivý přístup do kosmického prostoru: „Inovace je klíčem k udržení evropské kapacity dosáhnout vesmíru s plně nezávislým dopravním systémem, který je konkurenceschopný a univerzální.“

„Pro Ariane 6 vyvíjejí nejlepší evropští inženýři nové technologie a výrobní metody, přičemž staví na úspěchu jednoho z nejspolehlivějších kosmických dopravních systémů.“

Ve středu 19. října 2022 se v 17:00 h uskuteční v Paříži setkání s médii, na němž bude prezentovaný pokrok v programu Ariane 6. Zástupci médií se mohou zúčastnit osobně nebo skrze Webex; detaily a informace o registraci jsou zde. Setkání bude vysíláno všem zájemcům na ESA Web TV. Přítomni budou zástupci ESA a partneři programu Ariane 6: hlavní kontraktor ArianeGroup, operátor startů Arianespace a francouzská kosmická agentura CNES, která je provozovatelem evropského kosmodromu a která dodává pozemní infrastrukturu Ariane 6.

Ariane 6 je modulární nosič využívající dva nebo čtyři pomocné motory P120C, a to v závislosti na požadavcích mise. Motor P120C má přitom dvojí určení, když je zároveň používaný jako první stupeň nové rakety ESA Vega-C.

Ariane 6 je projektem řízeným a financovaným ESA, která také funguje jako architekt nosného systému. ArianeGroup je hlavním kontraktorem nosiče a CNES hlavním kontraktorem vypouštěcího komplexu Ariane 6 na evropském kosmodromu. Arianespace je poskytovatelem dopravních služeb pomocí Ariane 6.