Magnetic field sound waves

Děsivé zvuky zemského magnetického pole

24/10/2022 263 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Ačkoliv je zásadní pro život na Zemi, tak magnetické pole není něčím, co bychom mohli přímo vidět nebo dokonce slyšet. O to je pozoruhodnější, že vědci z Dánské technické univerzity dokázali vzít magnetické signály získané družicemi ESA Swarm a přeměnit je ve zvuk – a u něčeho, co nás vlastně ochraňuje, je výsledek opravdu hrůzostrašný.

Síla, která chrání naši planetu

Zemské magnetické pole je komplexní a dynamickou bublinou, která nás chrání před kosmickou radiací a nabitými částicemi slunečního větru. Když se tyto částice srazí s atomy a molekulami – zvláště kyslíku a dusíku – v horních vrstvách atmosféry, část energie z kolizí se přeměňuje do zeleno-modrého světla, kteréžto je typické pro polární září. Ta je čas od času pozorovatelná ve vysokých zeměpisných šířkách.

Zatímco polární záře nabízí vizuální zobrazení nabitých částic ze Slunce interagujících se zemským magnetickým polem, schopnost magnetické pole slyšet nebo slyšet jeho interakci se slunečním větrem je něco úplně jiného.

Naše magnetické pole je z velké části vytvářeno oceán superžhavého rotujícího kapalného železa, které tvoří vnější zemské jádro. To se nachází přibližně 3000 km pod našima nohama. Funguje jako rotor v dynamu na kole, přičemž vytváří elektrické proudy, které pak generují neustále dobíjené elektromagnetické pole.

Síla magnetického pole na zemském povrchu

Trojice družic ESA Swarm, která byla vypuštěna v roce 2013, je využívána k přesnému pochopení toho, jak je naše magnetické pole generováno. Satelity co nejpřesněji měří magnetické signály pocházející nejen ze zemského jádra, ale také z pláště, kůry a oceánů, stejně jako z ionosféry a magnetosféry. Družice Swarm také nabízejí zcela nový pohled na kosmické počasí.

Muzikant a podporovatel projektu Klaus Nielsen z Dánské technické univerzity vysvětluje: „Tým použil data z družic ESA Swarm, stejně jako z dalších zdrojů, a využil tyto signály k tvorbě a řízení zvukového zápisu magnetického pole jádra. Projekt byl zkrátka přínosným cvičením, které mělo za cíl spojit umění a vědu.“

Může znít jako zvuk z nočních můr, ale je pozoruhodné, že tento zvukový klip představuje magnetické pole generované zemským jádrem a sluneční bouři.

European Space Agency · The scary sound of Earth’s magnetic field

„Získali jsme přístup k velmi zajímavému zvukovému systému skládajícímu se z více než třiceti reproduktorů zakopaných do země na náměstí Solbjerg v Kodani.“

„Nastavili jsme systém tak, že každý reproduktor představoval jinou lokalitu na Zemi a demonstrovali jsme, jakými proměnami prošlo naše magnetické pole za posledních sto tisíc let.“

„Po celý týden mohou návštěvníci slyšet překvapující dunění našeho magnetického pole. Takže pokud jste v Kodani, přijďte a dopřejte si tuto jedinečnou příležitost.“

„Dunění zemského magnetického pole je doprovázeno prezentací geomagnetické bouře, která byla výsledkem slunečního výtrysku 3. listopadu 2011. Zní skutečně děsivě.“

Záměrem samozřejmě není nikoho děsit. Jde o svérázný způsob, jak nám připomenout, že magnetické pole existuje. Byť by se nám mohlo zdát, že je jeho dunění krapet znervózňující, existence života na Zemi je na něm závislá.

Síla magnetického pole v zemské litosféře

Reproduktory na náměstí Solbjerg v dánské Kodani budou imitovat dunění zemského magnetického pole od 24. do 30. října vždy v 8:00, 13:00 a 19:00 h.

Ruch zemského magnetického pole v Kodani