ATV <i>Jules Verne</i> po odpojení od stanice v roce 2008

ATV se připravuje na ohnivý zánik

17/06/2011 221 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Od února byla nákladní družice ATV Johannes Kepler důležitou součástí Mezinárodní kosmické stanice. Příští týden se ovšem její osud naplní poté, co se od stanice oddělí a bude navedena k zániku v hustých vrstvách atmosféry nad neobydlenými oblastmi Tichého oceánu.

Obsluha Mezinárodní kosmické stanice je záslužnou činností, která nyní ovšem skončí spektakulárním způsobem: druhá družice ESA ATV (Automated Transfer Vehicle) naložená odpadem ze stanice, se vydá vstříc svému zániku v zemské atmosféře v úterý 21. června 2011.

Stejně jako tuny přirozených úlomků, které se s naší planetou střetávají každý den, shoří desetitunová družice během průletu atmosférou.

Předpokládá se, že průlet atmosférou přežije maximálně několik větších kusů, které následně dopadnou do neobydlených oblastí Tichého oceánu. Letecká a lodní doprava v oblasti již byla varována a došlo k vytvoření zakázané zóny, aby nemohlo dojít k žádné nehodě.

Vnitřní prostor ATV byl naplněn zhruba 1200 kilogramy odpadků v pytlích a nepotřebnými přístroji plus zařízením.

Velká výprava

Kosmonauti Nespoli a Kaleri na palubě ATV-2

Družice ATV Johannes Kepler dopravila na Mezinárodní kosmickou stanici zhruba sedm tun nákladu: včetně 1170 kg vybavení, 100 kg kyslíku, 851 kg pohonných látek pro doplnění palubních nádrží stanice a 4535 kg vlastního paliva, které bylo v uplynulém půlroce využíváno pro úpravy a zvyšování oběžné dráhy stanice.

ATV-2 tak například 2. dubna 2011 zařídila úhybný manévr kosmické stanice tak, aby se snížilo riziko kolize s úlomkem kosmického smetí.

Během hektické mise zásobovací družice ATV Johannes Kepler navštívily kosmickou stanici celkem dva americké raketoplány a japonská nákladní loď HTV stejně jako dvě ruské lodi Progress a pilotovaná kabina Sojuz. Tento čilý provoz u stanice vyžadoval opakované úpravy její oběžné dráhy, které byly povětšinou realizovány pomocí motorů ATV.

Poslední úkol a přípravy na zánik

Posledním důležitým úkolem ATV bylo výrazně zvýšit oběžnou dráhu komplexu. Provedeno to bylo sérií tři korekčních manévrů uskutečněných ve dnech 12., 15. a 17. června.

Kombinací těchto manévrů byla zvýšena oběžná dráha stanice na hodnotu zhruba 380 kilometrů.

Průlez mezi kosmickou stanicí a ATV-2 bude uzavřený v neděli odpoledne v 15:30 h GMT (17:30 h středoevropského času). V pondělí bude následovat odpojení od stanice – má k němu dojít v 14:51 h GMT (16:51 h středoevropského času). Motory ATV-2 pak začnou družici postupně vzdalovat od základny.

V úterý 21. června zažehne Johannes Kepler dvakrát motory, čímž zahájí sestup z oběžné dráhy.

První zážeh v 17:07 h GMT (19:07 h středoevropského času) nasměruje ATV vstříc zemské atmosféře. Druhý zážeh ve 20:05 h GMT (22:05 h středoevropského času) zajistí přesné navedení družice vstříc cílovému místu.

Poté, co přijde do kontaktu s horními vrstvami atmosféry, ATV začne rotovat, rozpadat se a shoří – a případné trosky dopadnou do oceánu kolem 20:50 h GMT (22:50 h středoevropského času).

Užitečný do poslední chvíle

Zánik ATV-1 nad Tichým oceánem v roce 2008

Mnohé aspekty řízeného zániku dosud nejsou zcela přesně pochopeny, proto poslední okamžiky ATV budou zaznamenávané do speciální „černé skříňky“.

Zařízení RBR (Reentry Breakup Recorder) bude provádět měření místa, teploty, tlaku a výšky před tím, než se z rozpadajícího stroje katapultuje.

Jakmile dosáhne výšku zhruba osmnáct kilometrů, odvysílá získané informace pomocí družicového telekomunikačního systému Iridium.

To bude vlastně poslední telefonát domů od družice Johannes Kepler, která tak završí svoji plodnou misi tím, že bude užitečná až do samého konce.