Jmenována evropská část posádky experimentu Mars500

10/05/2010 210 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Simulovaný let na planetu Mars je téměř připravený k zahájení! Nominace celé posádky zatím nebyla oznámena, ale její část už byla vybrána: Evropu mají zastupovat Romain Charles a Diego Urbina.

Dva Evropané, tři Rusové a jeden Číňan mají počátkem června uzavřít vstupní průlez do izolačních modulů Mars500. Tím začnou svůj rekordní experiment.

Jména všech členů posádky budou oznámena až koncem května, ale evropští zástupci jsou již známí: aby měli čas navštívit rodiny a přátele před tím, než se vydají na „kosmickou misi“, která je v mnoha směrech náročnější než skutečný start na oběžnou dráhu.

Diego Urbina (26) je italsko-kolumbijské národnosti a má na svém kontě široké zkušenosti z oblasti kosmonautiky. Romain Charles (31) z Francie je manažer kvality ve společnosti Sotira, která vyrábí kompozitní panely.

Diego při testování skafandru.

„Jsem opravdu nadšený a šťastný, že jsem dostal tuto příležitost,“ říká Diego Urbina s velkým úsměvem. „Na druhé straně mám samozřejmě i trochu smíšené pocity a obavu z nečekaných věcí, zvláště psychologických, které se mohou stát během izolace. Ale právě to jsou záležitosti, které nás zajímají nejvíce!“

Diego bude během mise informovat o jejím průběhu na webu: „Těším se na každou odezvu!“

„Jsem hrdá na tyto mladé muže, kteří jsou nejen dostatečně stateční, aby se podíleli na historickém experimentu, ale kteří také chtějí odevzdat co nejvíce svého času kosmonautice a budoucím generacím,“ uvádí Simonetta Di Pippo, ředitelka ESA pro pilotované lety. „Mars je jasným cílem pilotovaného kosmického programu a experiment Mars500 poskytne extrémně zajímavé informace o lidském faktoru v návaznosti na budoucí pilotované mise k našemu planetárnímu sousedovi.“

Základní experiment

Romain ve školící místnosti

Mars500 je simulovaná mise na Mars v délce 520 dní. Uzavřené prostředí obsahuje meziplanetární loď, modul pro přistání na Marsu a místní krajinu. Zařízení je umístěné v ruském Institutu biomedicínských problémů (IBMP) a poskytuje 550 metrů krychlových prostoru.

Posádka bude mít s sebou například zásobu jídla, která by měla vydržet na celou dobu trvání experimentu – a podle toho bude muset s limitovanými zásobami nakládat. Komunikace bude možná pouze prostřednictvím e-mailu s tím, že občas bude přerušována. Bude také probíhat až se čtyřicetiminutovým zpožděním, jak by tomu bylo při skutečné misi na Mars. Posádka bude podrobně monitorována a její psychologické i fyziologické parametry budou pečlivě zaznamenávané po dobu celé mise.

Experiment, který bude stejně dlouhý jako cesta na Mars, bude testovat technologie pro extrémně dlouhé lety, ale stejně tak bude unikátním testem lidské výdrže.

Jako skutečný kosmický let

Zařízení Mars500 v Moskvě.

Posádka bude žít a pracovat podobně jako astronauti na Mezinárodní kosmické stanici a jejich každodenní činnost bude podobná životu na stanici: údržba, vědecké experimenty a každodenní cvičení. Bude pracovat v režimu sedmidenního týdne s dvoudenním volnem – kromě speciálních a nouzových situací, které také budou simulované.

Během „pozemních operací“ po 250 dnech „letu“, bude posádka rozdělena s tím, že trojice sestoupí na martovský „povrch“ – zatímco zbývající tři účastníci experimentu zůstanou v mateřské lodi sami po dobu zhruba jednoho měsíce. Výsadková posádka se pak projde po povrchu Marsu v modifikovaných ruských skafandrech Orlan.