Start observatoře Gaia

Observatoř Gaia dorazila na operační dráhu

08/01/2014 665 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Observatoř ESA Gaia pro pozorování miliardy hvězdy je nyní na své operační dráze kolem gravitačně stabilního virtuálního bodu nazvaného L2: ten se nachází zhruba 1,5 miliónu kilometrů od Země.

Gaia putovala směrem k bodu L2 od 19. prosince 2013, když se těsně před úsvitem místního času vydala na cestu z evropského kosmodromu Kourou ve Francouzské Guayaně.

O den později uskutečnila Gaia důležitý manévr, který observatoř nasměroval do její cílové destinace. A počátkem ledna pak kritický manévr navedl na 180denní orbitu kolem bodu L2. Následovala ještě malá korekce, která celou operaci dokončila.

Gaia: cesta na cílovou dráhu

„Vstup na dráhu kolem bodu L2 je opravdu velkou výzvou, protože je nutné zažehnout trysky observatoře Gaia tak, aby jí udělily správný impuls ve správném směru, ale zároveň je nutné mít od Slunce trvale stíněné citlivé přístroje,“ popisuje manažer operací mise Gaia David Milligan.

„Po čítankovém startu z Kourou minulý měsíc jsme nyní opravdu šťastní, že jsme dorazili do cíle. A už se nemůžeme dočkat, až v příštích měsících zahájíme naše vědecká pozorování,“ doplňuje projektový manažer mise Gaia Giuseppe Sarri.

Jakmile budou přístroje observatoře plně otestované a kalibrované – což je činnost, která byla zahájena už v průběhu cesty k bodu L2 a bude pokračovat následující čtyři měsíce – bude Gaia připravena vstoupit do pětileté operační fáze.

Takto vypadá fotoaparát s miliardou pixelů

Gaia uskuteční velmi přesná pozorování jedné miliardy hvězd, přičemž bude zaznamenávat jejich přesnou pozici a směr pohybu stejně jako teplotu, jasnost nebo složení.

Toto ohromné sčítání pomůže vytvořit dosud nejpřesnější trojrozměrnou mapu Mléčné dráhy a umožní astronomům stanovit původ stejně jako vývoj naší galaxie.

Aby bylo možné tohoto cíle dosáhnout, bude Gaia pomalu rotovat, čímž dvojice jejích teleskopů bude postupně procházet celou oblohu. Světlo bude dopadat do digitálního fotoaparátu: největšího kdy vypuštěného do vesmíru, který má miliardu pixelů.

Observatoř Gaia bude každou hvězdu sledovat průměrně sedmdesátkrát během pětileté mise. Poté objem dat překročí jeden milión gigabajtů, což je ekvivalent 200 tisíc DVD.

Úkol zpracovat a analyzovat tento kolosální objem dat připadne konsorciu GDPAC (Gaia Data Processing and Analysis Consortium), které tvoří více než 400 jednotlivců ve vědeckých institucích po celé Evropě.

„Náš stroj na objevy Gaia bude opravdu tvrdě pracovat, přičemž finální výsledky budou k dispozici až poté, co budou analyzována data po pěti letech pozorování. Ale to čekání bude stát za to, protože se před námi otevře nový pohled na naše kosmické sousedy a jejich historii,“ uzavírá projektový vědec mise Gaia v ESA Timo Prusti.

V případě zájmu o další informace neváhejte kontaktovat:

E-mail: markus.bauer@esa.int

Giuseppe Sarri