<i>Endeavour</i> na startovací rampě

Start raketoplánu Endeavour lse připravuje na 16. května

11/05/2011 241 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Představitelé NASA stanovili jako termín startu raketoplánu Endeavour pondělí 16. května 2011 v 14:56 h středoevropského času (12:56 h GMT). Datum bylo oznámeno v pondělí na setkání s novináři v Kennedyho kosmickém středisku na Floridě.

Zároveň už v pátek přijala NASA rozhodnutí prodloužit délku letu mise STS-134 k Mezinárodní kosmické stanici ze čtrnácti na šestnáct dní.

Inženýři v Kennedyho kosmickém středisku zatím pokračují v rozklíčování problému s elektrickými obvody v ohřívači hydraulického systému raketoplánu Endeavour, které vedly k odkladu startu dne 29. dubna.

Stanovili, že příčina problémů je uvnitř „zadní jednotky kontroly nahrávání“ – což je přepínač v motorové sekci raketoplánu – nebo možná také v souvisejícím elektrickém vedení.

Ačkoliv nebyla nalezena přesná příčina problému, technici vyměnili veškerý hardware, o kterém se domnívají, že by za ním mohl být. Podezřelá komponenta byla vyměněna ve středu a nyní probíhají testy všech devíti systémů raketoplánu, které nový přepínač obsluhuje.

Testování přepínače v motorové sekci raketoplánu

Raketoplán má tři jednotky APU (Auxiliary Power Units), které ovládají jeho hydraulické systémy sloužící k ovládání při startu (naklánění motorů) a přistání (klapky na křídlech). Palivové rozvody každé jednotky APU přitom mají dva ohřívací obvody, které brání zamrznutí hydrazinu v době, kdy je raketoplán ve vesmíru.

Pravidla NASA požadují, aby byly při startu všechny tři jednotky APU včetně ohřívačů v bezvadném stavu. Při odpočítávání v dubnu se ale zjistilo, že jeden ohřívač u jednotky APU-1 nepracuje. Technici následně potvrdili, že obvod v původním přepínači přivádějícím energii do ohřívačů, byl zkratovaný.

Manažeři provedli revizi časového plánu STS-134 a dospěli k názoru, že raketoplán může splnit všechny úkoly navzdory tomu, že trojice členů základní posádky stanice bude muset odletět.

Přesně podle původního plánu se totiž kosmonaut ESA Paolo Nespoli společně se svými dvěma kolegy vrátí na Zemi dne 23. května na palubě ruské lodi Sojuz. V té době bude Endeavour již připojený ke stanici.