Timothy Peake během výcviku potápěče-záchranáře.

Tim se kvůli vesmíru potápí

30/05/2012 345 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Společníci kosmonauta ESA Timothyho Peakeho v letošním podmořském experimentu NEEMO mohou spát klidně: Tim prošel v Evropském středisku kosmonautů v Kolíně nad Rýnem výcvikem jako potápěč-záchranář.

V létě stráví Tim v rámci mise NEEMO téměř dva týdny na podmořské základně u pobřeží Floridy. Podmořská základna totiž představuje jeden z nejlepších způsobů, jak na Zemi věrně napodobit izolaci a stav beztíže společně s životem a prací ve vesmíru.

Všichni kosmonauti ESA jsou připraveni na úroveň „pokročilý potápěč na otevřené vodě“ (Advanced Open Water) a certifikováni dle standardů Profesionální asociace potápěčských instruktorů (Professional Association of Diving Instructors, PADI).

Výcvikové středisko kosmonautů ESA v německém Kolíně nad Rýnem se přitom rozhodlo připravit kandidáty, kteří dosud nebyli jmenováni k letu na úroveň PADI „potápěč-záchranář“ (Rescue Diver), což představuje výrazné rozšíření jejich znalostí.

„Čím jste lepší potápěč, tím lépe si povedete během kosmických vycházek,“ vysvětluje vedoucí sekce výcviku kosmonautů v ESA Hervé Stevenin, který má na starost právě přípravu na výstupy do otevřeného prostoru.

„Potápění je velmi podobné zážitkům, které mají lidé ve stavu beztíže – jeho výhodou pak je, že může být praktikováno po dlouhou dobu.“

„Kurz potápěče-záchranáře má za cíl zvýšit míru jistoty jednotlivce a zároveň naučí potápěče myslet na bezpečnost ostatních, předcházení problémům a zvládání nouzových situací.“

Minulý týden se Timovy potápěčské zkušenosti přetavily do potřeb skutečného kosmonauta. Normální výcvik potápěče trvá tři dny, jeho rozšířená záchranářská verze pak dva týdny.

Po celodenní přípravě Tim vstoupil do bazénu NBF (Neutral Buoyancy Facility) v Evropském středisku kosmonautů. V deset metrů hluboké nádrži si následně vyzkoušel všechny techniky – a to za asistence osmi trenérů s certifikátem PADI.

Tim musel prokázat své znalost v simulacích nouzových situací, když jeho instruktoři připravovali momenty, se kterými se může setkat v reálném životě. Tim přitom vůbec dopředu netušil, co na něj čeká – musel ale reagovat správně a situaci zvládnout.

Tim by výcvikem nadšený: „Byl to rozhodně ten nejlepší potápěčský kurz, jaký jsem kdy absolvoval. Praktické záchranářské lekce zvýšily moji jistotu a připravenost, jak reagovat v nouzových situacích a navíc jsem se mnohem lépe seznámil s potápěčským vybavením.“

„Jsem velmi vděčný partě trenérů, které připravila všechny scénáře velmi realisticky – ale zároveň velmi zábavně!“

K získání kvalifikace PADI potápěč-záchranář je nutná závěrečná zkouška na otevřené vodě. V jezeře nedaleko Kolína nad Rýnem ji Tim složí společně s dalšími kandidáty na kosmonauty ESA Thomasem Pesquetem a Andreasem Morgensenem v srpnu.

Mise NEEMO přitom začíná již 11. června. Tim bude možné sledovat na osobním blogu nebo na účtu Twitteru skrze odkazy v pravém sloupci této stránky.