Zahájen vývoj lunárního motoru

08/10/2018 188 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Ambiciózní plány ESA v následující dekádě kosmického průzkumu nás povedou za Mezinárodní kosmickou stanici k Měsíci a Marsu a slibují mnoho vědeckých objevů, z nichž budou těžit všichni lidé na Zemi. V rámci podpory těchto chystaných aktivit zahajuje ESA vývoj výkonného motoru určeného právě pro kosmický průzkum.

Vesmír je obrovský a doprava je páteří mnoha misí. Pro efektivní, výkonný a univerzálně použitelný motor může dovolit realizaci mnoho úžasných misí do míst, kde jsme dosud nebyli.

Na Měsíc...

Testování roveru pro misi Heracles

První mise, která má za úkol demonstrovat spolehlivost a operační procedury pokročilé technologie, nese název Heracles. Má za úkol získat vzorky lunární horniny a dopravit je zpět na Zemi. K jejímu startu má pomocí rakety Ariane 6 dojít v roce 2026; po několikaměsíční výpravě bude do pozemských laboratoří dopraveno pár kilogramů horniny.

Mise Heracles je součástí nového přístupu ESA k lunárnímu průzkumu, v jehož rámci budou připraveny komplexní a široké mise využívající roboty se silným zapojením lidské interakce. Mise provedou demonstrace technologií, aby připravily půdu pro lety kosmonautů na povrch našeho nejbližšího kosmického souseda.

Sonda Heracles se zrodila ve spolupráci se skupinou ISECG (International Space Exploration Coordination Group) coby součástí Globální průzkumné cesty (Global Exploration Roadmap). V rámci mise spojí své síly japonská kosmická agentura JAXA, kanadská CSA a ESA. Každá postaví klíčový prvek mise Heracles. NASA je pozorovatelem, ovšem zároveň bude zapojena do návratu vzorků skrze stanici Space Gateway na palubě lodi Orion. Mezinárodní spolupráce při realizaci této mise je přidanou hodnotou, aby bylo zajištěno dosažení společných cílů.

Role ESA ve studijní fázi bude definována během setkání Rady ESA na ministerské úrovni v roce 2019.

…a zpět

Cíl: Měsíc

Během mise Heracles bude použitý jeden motor ke vzletu modulu z lunárního povrchu a k následné dopravě vzorků na stanici Lunar Gateway. Při pozdějších misích může být tento motor spojený do svazku tak, aby zajistil pohon vícenásobně použitelného výsadkového plavidla. To by mělo dopravit až čtyřčlennou posádku z povrchu na palubu stanice.

Vývoj lunárního modulu se zaměří na udržitelnost a opakované použití v rámci návrhu, který dovolí opakované zážehy, dlouhodobé skladování pohonných látek a životnost v řádu mnoha let. Jde o důležité parametry, které budou nezbytné pro opakovanou dopravu kosmonautů na povrch a zpět ke stanici.

Z dlouhodobého pohledu je lunární modul klíčovým prvkem k zachování a udržení evropské role v podpoře misí kosmického průzkumu. Půjde o zásadní katalyzátor evropských kosmických aktivit a hardware, který dovolí uskutečnit širokou paletu robotických i pilotovaných výprav.

Máte zájem zapojit se do vývoje evropského lunárního motoru? Navštivte tedy webovou stránku průmyslového portálu ESA pro detaily ohledně toho, kterak podávat nabídky.