Μην δέσετε τις ζώνες ασφαλείας σας

12/06/2013 996 views 5 likes
ESA / Space in Member States / Greece

Οι Ευρωπαίοι επιστήμονες δεν διστάζουν όταν τους προσφέρεται ένα εισιτήριο να βρεθούν σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας στη Γη. Παρά τη σύγχυση που προκαλείται από το να χάνεις την αίσθηση του πάνω και κάτω, οι επαναλαμβανόμενες περίοδοι της μικροβαρύτητας μπορεί να ωθήσουν τα πειράματά τους στο όριο πάνω στο «Zero-G» Airbus A300 της Ευρώπης.

Οι παραβολικές πτήσεις είναι ο μόνος τρόπος για να υλοποιηθούν τέτοια πειράματα σε ανθρώπους χωρίς να φύγουν από τη γήινη ατμόσφαιρα. Κατά τη διάρκεια των πολλαπλών πτήσεων με ανόδους και καθόδους (όπως σε ένα τρενάκι λούνα παρκ) που φτάνουν μέχρι και τις 45 °, οι ερευνητές θα μάθουν περισσότερα σχετικά με τις επιπτώσεις της βαρύτητας στα πειράματα και τη βελτίωση του εξοπλισμού που προορίζεται για το διάστημα.

Κάθε ανάβαση και κατάβαση προσφέρει περίπου 20 δευτερόλεπτα μικροβαρύτητας. Παραβολή μετά την παραβολή, ο συνολικός χρόνος έλλειψης βαρύτητας ανά πτήση μπορεί να φτάσει περίπου τα 10 λεπτά. Οι ερευνητές μπορούν να αποκομίσουν μια τεράστια ποσότητα επιστημονικών δεδομένων από μια σειρά παραβολικών πτήσεων που περιλαμβάνει τρεις πτήσεις σε πάνω από τρεις ημέρες.

Την περασμένη εβδομάδα, απογειώθηκε η 58η παραβολική εκστρατεία πτήσεων της ESA, φέροντας 12 πειράματα, από το αεροδρόμιο Mérignac- Bordeaux στη Γαλλία. Το Airbus A300, που χρηματοδοτείται από την ESA και την Γαλλική υπηρεσία διαστήματος CNES, είναι το μεγαλύτερο αεροσκάφος στον κόσμο που χρησιμοποιείται για αυτές τις πτήσεις και έχει καταγράψει πάνω από 12 000 παραβολές.

Σε αυτή την εικόνα, ο Brynle Barrett από το Εργαστήριο Φωτονικής, Αριθμητικών Επιστημών και Νανοεπιστήμων στο Πανεπιστήμιο του Μπορντό παρακολουθεί ένα πείραμα για να ελεγχθεί η "ασθενής αρχή της ισοδυναμίας" - ή γιατί ένα φτερό πέφτει τόσο γρήγορα όσο ένα σφυρί σε συνθήκες κενού.

Για να επιβεβαιωθεί ότι τα αντικείμενα σε ελεύθερη πτώση παρουσιάζουν καθολική συμπεριφορά, ακόμη και σε μικροσκοπικό επίπεδο, μια ομάδα από επιστήμονες χρησιμοποίησαν λέιζερ για να κρυώσουν άτομα περίπου στους -273 ° C. Στη Γη, τα άτομα πέφτουν μακριά από τις δέσμες λέιζερ λόγω της βαρύτητας. "Σε συνθήκες μικροβαρύτητας, τα άτομα διαμένουν στις δέσμες για πολύ περισσότερο, με αποτέλεσμα να έχουμε καλύτερα δεδομένα", εξηγεί ο Brynle.

Σε προηγούμενες πτήσεις τα πολύτιμα 20 δευτερόλεπτα της έλλειψης βαρύτητας βοήθησαν να προσδιοριστεί πώς η βαρύτητα επηρεάζει τον ανθρώπινο συντονισμό, και πόσο χρόνο χρειάζονται οι άνθρωποι για να προσαρμοστούν σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας.

Οι φυσικοί χρησιμοποιούν τις παραβολικές πτήσεις για πειραματιστούν σε συνθήκες μικροβαρύτητας. Για παράδειγμα, η κίνηση της θερμότητας σε ένα ζέον υγρό είναι καλύτερα κατανοητή στη μικροβαρύτητα.