Play
$video.data_map.short_description.content

Trzy satelity Swarm w drodze na orbitę, aby doglądać ziemskiej magnetosfery

22/11/2013 938 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Poland

Trzy satelity z konstelacji Swarm Europejskiej Agencji Kosmicznej zostały dzisiaj wyniesione na orbity okołobiegunowe rosyjską rakietą Rokot. Przez najbliższe cztery lata będą monitorowały pole magnetyczne Ziemi, od jej jądra aż po górne warstwy atmosfery.

Satelity Swarm dadzą nam bezprecedensowy wgląd w złożone procesy zachodzące w polu magnetycznym, chroniącym biosferę naszej planety przed promieniowaniem kosmicznym i naładowanymi cząsteczkami. Satelity przeprowadzą dokładne pomiary mające ocenić bieżące osłabienie magnetosfery i jej wpływ na zmiany zachodzące na świecie.

Rakieta Rokot wystartowała z rosyjskiego kosmodromu Plesieck 22 listopada o godzinie 12:02 GMT (13:02 CET).

Play
$video.data_map.short_description.content
Separacja statków

Około 91 minut po starcie, człon ucieczkowy („upper stage”) Briz-KM wyniósł trzy satelity na orbitę zbliżoną do okołobiegunowej, na wysokość 490 kilometrów.

Kilka minut później stacje odbiorcze w Kirunie (Szwecja) i na Svalbardzie (Norwegia) nawiązały łączność z całym trio.

Wszystkie trzy statki są sterowane przez kontrolerów ESA z European Space Operation Centre w niemieckim Darmstadt. W ciągu kilku kolejnych godzin statki rozłożą czterometrowej długości wysięgniki z instrumentami badawczymi. Przez pierwsze trzy miesiące będzie trwała faza odbioru („commissioning phase”), w trakcie której zweryfikowany zostanie stan przyrządów naukowych, a satelity będą przesuwane na swoje docelowe orbity robocze.

Ziemskie pole magnetyczne

Dwa statki będą latały w formacji około 150 km od siebie na wysokości 460 kilometrów. Trzeci satelita będzie poruszał się wyżej, na 530 km.

„Swarm mają wypełnić lukę w naszej wiedzy o Ziemi oraz w monitoringu wszelkich globalnych zmian na niej″, podkreśla Volker Liebig, dyrektor ESA ds. obserwacji Ziemi. „Pomogą nam lepiej zrozumieć pole, które chroni nas przed cząstkami i promieniowaniem emitowanym przez Słońce.″