Play
$video.data_map.short_description.content

Telescopul spațial Euclid prinde contur

13/07/2020 110 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Romania

Misiunea Euclid a ESA, la care participă și România, a atins încă un obiectiv important până la lansare. S-a încheiat construcția celor două instrumente ale sale, iar produsele au fost testate. Acestea au fost deja livrate companiei Airbus în Toulouse, Franța și sunt integrate în împreună cu telescopul.

Euclid va avea un telescop cu oglindă de 1.2 metri, concepută să funcționeze atât în spectrul vizibil, cât și în spectrul infraroșu apropiat — ce depășește gama de lumină de culoare roșie pe care o pot vedea oamenii. Telescopul va colecta lumină de la obiectele cosmice de la mare depărtare și o va transmite mai departe spre cele două instrumente.

VIS – Visible instrument și NISP – Near Infrared Spectrometer and Photometer vor funcționa în concomitent, înregistrând simultan informații provenind de la porțiunea de spațiu spre care este îndreptat telescopul.

Misiunea Euclid este de a măsura forma 3D a peste un miliard de galaxii și deplasarea spre roșu a peste un milion de galaxii, aflate pe o treime din cer. Deplasarea spre roșu este un efect cauzat de expansiunea Universului. Lungimile undelor emise de galaxiile îndepărtate sunt „alungite”, iar cu cât este mai îndepărtată galaxia, cu atât mai pronunțată va fi această distorsiune. Galaxiile studiate de Euclid vor acoperi 10 miliarde de ani din istoria cosmosului și le vor permite oamenilor de știință să investigheze materia întunecată și energia întunecată despre care se crede că domină Universul.

Institutul de Științe Spațiale (ISS), sub egida Agenției Spațiale Române (ROSA), participă la Misiunea Euclid încă din faza de selecție de către ESA (2007), dezvoltând metode de analiză și interpretare științifică a datelor experimentale.

Mai multe informații despre acest subiect pot fi găsite la acest link.